Twinkle | Digital Commerce

Bouw-het-zelf via het web

2017-05-26
  • 3:52

Bouwsuper.nl heeft geen lange wachtrij voor klussend Nederland

Internetbouwmarkten vormen volgens de Consumentenbond een steeds grotere bedreiging voor reguliere bouwmarkten. Online-bouwmarkten zijn namelijk tot 20 procent goedkoper. Hoe kun je een succesvolle digitale bouwmarkt starten? Bouwsuper.nl ligt een tipje van de sluier op.

Tekst: Paul Verstappen

Andre Hoogerbeets is sinds eind 2003 actief met Bouwsuper.nl. De rasondernemer stopte destijds resoluut met zijn eigen bouwbedrijf en stortte zich op het verkopen van bouwmaterialen via het internet. 'Ik verbaasde me altijd over de lange rijen voor de bouwmarkten op zaterdag. Klussend Nederland trekt in grote getale naar de Gamma of de Praxis, terwijl die mensen voor een T-shirtje of cd op internet gaan rondkijken. Internet raakte steeds meer ingeburgerd. Vandaar dat ik de stap durfde te wagen.'

Service
Bouwsuper.nl wil zich onderscheiden door alleen kwaliteitsproducten voor een breed publiek te leveren. Hoogerbeets: 'Klanten kunnen bij ons praktisch alles vinden wat ze nodig hebben, van bouwstoffen tot gereedschap en van een complete badkamer tot een nieuwe cv-installatie. Ook hebben we meubels en gashaarden in ons assortiment.'

De productinformatie die de website biedt, is beknopt, maar duidelijk. Een bewuste keuze, stelt Hoogerbeets. 'De navigatie op de site moet overzichtelijk blijven. Als er toch nog vragen zijn, kunnen klanten ons elke werkdag bellen. Daarnaast beantwoorden we e-mails binnen 24 uur. Dat is cruciaal.'
Een hoog serviceniveau is uitermate belangrijk voor online-bouwmarkten. Anders staat de consument zo weer in de rij bij de Gamma of Praxis. 'We hebben adviseurs in dienst die onze klanten raad geven via een speciaal e-mailadres. Een landelijke installatieservice zorgt voor de aansluiting van een nieuwe cv-ketel of gashaard.'

Merken die niet willen
Een aantal topmerken - zoals Makita en Kärcher - heeft besloten om geen producten te leveren aan internetaanbieders die met de prijzen stunten. Hoogerbeets heeft met zijn webshop een streepje voor omdat hij de bouwwereld van binnenuit kent. 'Iedere formule moet zich natuurlijk bewijzen. Maar door mijn connectie hebben de leveranciers vertrouwen in de aanpak. En natuurlijk weet ik ook de weg te vinden naar de belangrijke leveranciers.'
Tegenwoordig melden veel leveranciers zichzelf ook aan. 'Vanaf het prille begin willen we vanaf alleen in zee gaan met betrouwbare leveranciers van kwaliteitsmerken. Zo kunnen we een goede service garanderen. De belangstelling is groot. We verkeren in een luxepositie en hebben sommige leveranciers zelfs moeten weigeren, omdat we van mening zijn dat het product of de kwaliteit geen toevoeging is aan ons assortiment.'

Bouwsuper.nl is een relatief bescheiden speler in de markt. Dat dwingt Hoogerbeets tot het maken van duidelijke keuzes. 'Op onze site kun je geen productrecensies vinden. Daar-voor bestaan ook vol-doende alternatieven, bij---voorbeeld het forum van het tv-programma Radar of een site als www.checkwebwinkel.nl.'

Levering
Een ander cruciaal onderdeel van een succesvolle bedrijfs-voering is de snelle levering bij de klant,aldus Hoogerbeets. 'Goed lopende producten le-veren we, indien nodig, binnen 24 uur. Het overige aanbod wordt geleverd vanuit de voorraden van bijvoorbeeld de fabrikant of importeur.'

Belangrijk is dat de klanten goed worden geïnformeerd over de manier waarop ze hun producten ontvangen. 'Via onze administratieafdeling kunnen consumenten een voorkeur voor een leverdatum aangeven. Helaas kunnen we niet op het uur nauwkeurig aangeven hoe laat de spullen worden geleverd. Wel wordt een geschatte levertijd aangegeven. Als je dat duidelijk communiceert, merk ik dat de klanten hiervoor begrip kunnen opbrengen. Ze moeten wel zelf tekenen voor ontvangst. Het is dus niet mogelijk om de producten bij een afhaalpunt in de buurt op te pikken.'

Spijt?
Hoogerbeets heeft geen moment spijt gehad van zijn nieuwe carrière. Sterker nog: de webwinkel is ondertussen uit zijn jasje gegroeid. 'We hebben meer dan 18.000 producten in ons assortiment. Onze eigen magazijn c.q. distributiepunt wordt te krap. We zijn op zoek naar nieuwe huisvesting.'
En de rek is er nog lang niet uit. Hoogerbeets: 'We hebben onlangs Sanitairsuper.nl geopend. Ik verwacht in de toekomst nog meer gespecialiseerde winkels toe te voegen.'



Internetbouwmarkten voordeliger
Volgens de Consumentenbond vormen internetbouwmarkten een serieuze bedreiging voor de reguliere aanbieders. In februari 2007 maakte de bond de resultaten van een prijzenonderzoek bekend. En wat blijkt? De assortimenten van de internetbouwmarkten zijn beperkter dan die van de reguliere bouwmarkten, maar als ze hebben wat de doe-het-zelver zoekt, kan kopen via internet flink in de portemonnee schelen. Aanbieders als www.bouwmarktconcurrent.nl en www.handig.nl zijn zo'n 20 procent voordeliger dan de gemiddelde bouwmarkt, www.onelinebouwmarkt.nl is circa 10 procent voordeliger.
'Uiteraard trachten veel bedrijven zich te profileren in de markt met slogans als 'Altijd de goedkoopste' of 'Laagste prijs garantie'. Wij hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen', reageert Andre Hoogerbeets van Bouwsuper.nl. 'Hoewel we met ons prijsniveau zeker in lijn met onder andere de bouwmarktconcurrent.nl liggen, spreken wij liever over 'voordeliger'. Dit impliceert niet per definitie een lager prijsniveau, maar kan ook duiden op de andere voordelen die aan het concept postorder hangen. Zo zien wij met name een hoog serviceniveau en het feit dat de artikelen voor de deur worden afgeleverd als sterke punten van het online kopen van bouwmaterialen.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkl 1 2008