Twinkle | Digital Commerce

'Betaalde muziekdownloads met 38 procent gestegen'

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:14

muziekSteeds vaker betalen consumenten voor muziekdownloads. Vorig jaar werd er voor 2,9 miljard dollar aan digitale muziek gekocht. Dat is 38 procent meer dan in 2006. De populairste betaalde muziekdownload is vorig jaar "Girlfriend" van Avril Lavigne geweest. Die single werd 7,3 miljoen keer online gekocht.

In 2007 zijn er ongeveer 1,7 miljard muziekbestanden tegen betaling gedownload, stelt de IFPI, de internationale organisatie voor de entertainmentindustrie. Dat is 53 procent meer dan in het jaar daarvoor. De verkoop van 1,7 miljard muziekbestanden was vorig jaar goed voor een omzet van 2,7 miljard dollar (circa 2 miljard euro). In 2004 was dit nog 400 miljoen dollar. In 2004 maakten de muziekdownloads 2 procent van de totale muziekindustrie uit. Inmiddels is dat gegroeid tot 15 procent.

Onder muziekdownloads wordt verstaan de verkoop van losse muziektracks, album downloads, ringtones, mastertones (ringtones in mp3-formaat) en mobiele mastertones. Volgens de IFPI zijn de betaalde downloads vooral populair in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. In Zuid-Korea zou de digitale muziekverkoop zelfs goed zijn voor 60 procent van de omzet van de nationale muziekindustrie.

De mobiele downloads groeien nog niet zo snel als de gewone online downloads, omdat er nog weinig relatief weinig aandacht aan geschonken wordt, omdat het mobiele dataverkeer duur is en omdat er een gebrek aan gebruiksvriendelijke mobiele downloaddiensten zijn, aldus de IFPI.

Wereldwijd zijn er nu meer dan vijfhonderd legale downloaddiensten.