Twinkle | Digital Commerce

Nieuwsbrieven en het spamverbod

2017-05-26
  • 1:37

Veel webwinkels bieden de mogelijkheid om je op te geven voor een nieuwsbrief (misschien na de blog van Eduard ook voor Youtube-filmpjes). Het aanmeldproces voor een nieuwsbrief moet aan een aantal wettelijke vereisten voldoen. Op grond van de Telecommunicatiewet en de Wet koop op afstand is het niet toegestaan om ongevraagde commerciële informatie naar consumenten te sturen, tenzij de webwinkelier kan aantonen dat hij voor het verzenden van de nieuwsbrief daarvoor toestemming heeft verkregen. Per 1 januari 2008 geldt dit toestemmingsvereiste ook voor commerciële informatie, die aan bedrijven wordt verstuurd.

 


De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, nog GEEN overeenkomst met de consument hebben:

Het aanmeldproces voor een nieuwsbrief bestaat bij de meeste webwinkels uit een invoerveld met een verzendbutton. Dat is onvoldoende om aan het toestemmingsvereiste te voldoen. Wil de webwinkelier op een later tijdstip aan kunnen tonen dat er sprake is geweest van een wilsuiting om de nieuwsbrief te ontvangen, dan doet de webwinkelier er verstandig aan om een checkbox op te nemen die de consument kan aanvinken. Een checkbox welke vooraf is aangevinkt, voldoet niet.

Dit wordt ook wel de opt-in regeling genoemd.


De volgende vereisten zijn van toepassing op webwinkeliers, die voor het versturen van een nieuwsbrief, WEL een overeenkomst met de consument hebben:




Als de webwinkelier het e-mailadres heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst, dan is het toegestaan om dat e-mailadres te gebruiken voor het versturen van een nieuwsbrief. Wel dient de nieuwsbrief informatie te bevatten over gelijksoortige producten of diensten. Tevens dient de webwinkelier de consument de mogelijkheid te bieden om kosteloos en op een gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van zijn of haar e-mailadres.

Dit wordt ook wel de opt-out regeling genoemd.



Let op: het gaat hier om de "verkoop" van een product of dienst. Een koop wordt gezien als een overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. E-mailadressen die zijn verkregen door middel van prijsvragen en gratis producten vallen dan ook niet onder deze opt-out regeling.