Twinkle | Digital Commerce

Winkeliers willen harde aanpak van dure creditcards

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:23

Uit onderzoek van eurocommissaris Neelie Kroes van Mededinging naar concurrentie in de financiële dienstverlening blijkt dat de vergoedingen die creditcardmaatschappijen vragen voor transacties te hoog zijn. Banken en creditcardmaatschappijen berekenen particulier en detailhandel kunstmatig hoge tarieven.

Hoge kosten
Kroes gaf anderhalf jaar gelden opdracht tot het onderzoek. Het gaat haar niet zozeer om het feit dat banken winst maken, maar op de excessieve tarieven die voor het gebruik van pinpas en creditcard worden berekend. Ook de kosten voor het overstappen naar een andere bank - in Frankrijk bijvoorbeeld 335 euro- zijn wat haar betreft veel te hoog. Banken hebben nauwelijk internationale concurrentie en gebruiken hun sterke positie op de nationale markt omde tarieven hoog te houden.  Inmiddels zou Kroes zover zijn dat ze de eerste banken die concurrentie buiten de deur houden voor de rechter te brengen.

Creditcard  
Creditcardmaatschappijen berekenen via hun banken tarieven aan winkeliers voor elke kaartbetaling, welke uiteindelijk door de consument worden gedragen. De Europese Commissie bekritiseert de grove winsten die grote spelers zoals Visa en MasterCard  maken. Een creditcardtransactie is gemiddeld 50 maal duurder dan  een pin-betaling.

Het Platform Detailhandel Nederland wil vooral de creditcardmaatschappijen aanpakken. Het Platform sprak al eerder de wens uit om de kosten voor creditcardbetalingen zichtbaarder te maken voor de consument. Nu draait de winkelier op voor de kosten, terwijl de consument - wanneer hij zich bewust is van de hoge kosten- wellicht voor een andere (goedkopere) betaalmogelijkheid kiest, is het standpunt.

De Nederlandse winkeliers hopen dat eurocommissaris Kroes naar aanleiding van haar bevindingen de creditcardmaatschappijen 'keihard aanpakt en waar nodig standvastig ingrijpt', aldus het Platform.