Twinkle | Digital Commerce

De webwinkeliers van morgen

2017-05-26
  • 1:26

Toen Startpagina succesvol begon te worden, schoten de klonen als paddenstoelen uit de grond. Daar schrok ik best wel van. Op internet heb je plots heel Nederland als concurrent. Wat dat betreft kun je beter bakker zijn in een dorp. Alhoewel je dan weer allerlei vergunningen en diploma's nodig hebt en boven de achttien moet zijn. Voor internet geldt dat allemaal niet. Daar kunnen zelfs kinderen je concurrenten zijn.

Heeft u de nieuwe generatie weleens aan het werk gezien achter de computer? Ze doen twintig dingen tegelijk. Muziek downloaden, chatten met vijf vrienden, huiswerk maken, filmpjes bekijken, gamen, enzovoort. En ze lachen zich slap als ze u aan het werk zien.

Een beroemde jonge internetondernemer is Ben Woldring, die op zijn veertiende Bellen.com oprichtte. Ik kwam hem bij lezingen weleens tegen. Hij was dan een verademing tussen al die saaie pieten. Daar stond hij als klein jochie voor een groot publiek te vertellen hoe hij zijn moeder directeur had gemaakt, omdat hij zich nog niet in de Kamer van Koophandel mocht inschrijven. Iedereen lag in een deuk van het lachen, maar ondertussen was hij heel zakelijk. Omdat hij zo jong was, mocht hij bij de grootste directeuren aanschuiven en kreeg hij veel publiciteit in tijdschriften en op tv. Hij wist veel van telefoonabonnementen, maar was ook een slimme webwinkelier en verdiende geld met het verkopen van deze abonnementen. Dat heeft hem geen windeieren gelegd; zijn eerste auto was gelijk een dure sportwagen en op zijn negentiende betaalde hij zijn eerste overname... met cash!

Pas dus op voor deze generatie. Ze zijn heel slim. Onder het motto 'ik wil graag een spreekbeurt houden over uw geweldige bedrijf' komen deze spionnen binnen. U voelt zich gevleid en vertelt alles. Maar ondertussen zuigen ze alle informatie op en slaan daarna keihard terug door u vanaf hun zolderkamer uit de markt te drukken.

Ik hoop maar dat ze Twinkle niet lezen.