Twinkle | Digital Commerce

Webwinkels willen niet 3 jaar wachten op mobiel betalen

2017-10-05
180101

In 2002 pleitten we namens webwinkels al voor een banken overstijgende oplossing voor online betalen. Dat werd drie jaar later in 2005 iDeal. Nu, bijna 10 jaar later pleiten we opnieuw voor een banken overstijgende oplossing. Maar nu voor mobiel betalen.

Daar willen we geen drie jaar op wachten. Dat was mijn boodschap op het Online Betaal Congres in het volgepakte Aluminium Centrum in Houten.

Tien aanbevelingen
Een bankenstandaard voor mobiel betalen is de eerste van tien aanbevelingen die we als belangenvereniging Thuiswinkel.org tijdens het Online Betaal Congres presenteerden. De presentatie van de Rabobank maakte duidelijk dat het de banken in ieder geval nog altijd geen ernst is. De Rabobank begint in april met een eigen mobiele iDeal pilot. Dat betekent dus dat de overige grootbanken, ING, en ABN Amro vooralsnog niet thuis geven. Zij wachten op een business case, zo hoorden we in de wandelgangen.

Voorwaarden op orde
In de afgelopen dagen heb ik veelvuldig in de pers aangegeven dat ik verwacht dat 2011 de doorbraak van m-commerce zal brengen, maar dat in 2012 voor het eerst m-commerce significant zal gaan bijdragen aan online-consumenten bestedingen. Maar dan moeten de voorwaarden wel op orde zijn. Het kan dus gewoonweg niet dat we moeten gaan wachten tot alle banken aansluiten op het Rabobank-initiatief. Om volgend jaar te kunnen doorpakken, moeten we dit jaar de randvoorwaarden in orde maken. Ergo, we willen niet opnieuw - net als bij de totstandkoming van iDeal in 2002 - drie jaar wachten totdat de geesten bij de banken rijp zijn.

Beschikbaarheid
Andere aanbevelingen zijn er voor Currence en de iDeal banken: de beschikbaarheid van iDeal laat te wensen over, zoals onlangs bleek toen webwinkels urenlang verstoken bleven van iDeal betalingen. CEO Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl, sprak er tijdens het congres schande van. Voor zijn bedrijf betekende het uitvallen van iDeal 30 procent omzetverlies! Gekoppeld aan iDeal is er ook nog altijd de voortdurende irritatie bij webwinkels dat het enkel aanbieden van de populaire 100 procent vooruitbetaalmogelijkheid nog altijd wettelijk verboden is. Webwinkels die louter iDeal aanbieden en geen alternatieve maximale 50 procent vooruitbetaalmogelijkheid, overtreden de wet. Dit is voor kleine webwinkels en kleine bedragen - ook naar Europese maatstaven - niet langer houdbaar. Gelukkig is er binnenkort ook Checkpay, het nieuw online rembours product van TNT Post, dat een alternatief biedt naast 100 procent vooruitbetalen.