Twinkle | Digital Commerce

Het verhaal achter Booking.com

2017-08-24
180101

Het Douchelokaal van DeFabrique was dinsdagmiddag tijdens de Thuiswinkel Update het terrein voor sessies over de reisbranche. Hieronder leest u over de presentaties van Roy Platje (Red Online Marketing), Arthur Kosten (Booking.com) en Tjalling Smit van (KLM).
 
Via een klik op één van de onderstaande links komt u direct bij de bijbehorende presentatie.

Roy Platje, Red Online Marketing
Roy Platje is geen onbekende in de reisbranche. Sinds vele jaren is hij actief in de online-reiswereld, onder meer bij bedrijven als Peter Langhout Reizen en Europeesche verzekeringen. Sinds 2008 houdt Platje zich fulltime bezig met RED Online Marketing, een performance based bureau dat zich volledig focust op het leveren van relevant verkeer in de reisbranche.

In 1841 organiseerde Thomas Cook zijn eerste reis, schetst Platje in zijn presentatie. In de periode van tot 1999 is het reisbureau in feite aanspreekpunt gebleven voor iemand die op reis wil. Sinds 2000 is dat beeld veranderd. De consument doet het nu zelf. Maar kan de consument de juiste keuzes maken uit de 88.000 accommodaties die de Nederlandse reismarkt bepalen? Volgens Platje is dat zeer lastig, zeker ook omdat consumenten steeds meer input krijgen van verschillende bronnen.

Een antwoord op de complexiteit van het vinden van de juiste accommodatie denkt Platje te hebben gevonden met de site Vindeenreis.nl. Sinds kort is Vindeenreis.nl een volledige affiliatesite, die traffic levert naar Zoover.nl. De keuze om de site die functie te geven is een praktische, omdat er bij Zoover zo’n zes mensen bezig zijn om het juiste aanbod van de diverse touroperators te koppelen aan de juiste accommodatie.

Toch is Vindeenreis.nl (tijdelijk) uit de lucht, vanwege het ontbreken van standaarden in de reisbranche volgens Platje. De data van touroperators zijn niet goed op elkaar afgestemd. Daarom is een eenduidige vergelijking nu nog niet mogelijk. De reisbranche zou veel baat hebben bij betere standaarden, betoogt Platje. Die zouden de markt kunnen doen groeien en innovatieve concepten sneller tot een succes kunnen maken. In onderstaande video legt Red Online Marketing, ook eigenaar van EMMA-winnaar Boekvandaag.nl, het concept achter Vindeenreis.nl uit.

Arthur Kosten, Booking.com
Voor een overvolle zaal presenteerde Arthur Kosten het verhaal achter Booking.com. Vorige week kwam de site nog uit de bus als de best beoordeelde van Nederland.

Booking.com is gestart in 1996 door Geert-Jan Bruinsma. De eerste reservering vond plaats op 8 februari 1997. Momenteel worden er 150.000 overnachtingen per dag gerealiseerd. Meer cijfers:

Historie:
- 1999: entree eerste medewerker
- 2003: samengaan met affiliatiepartner Bookingsportal
- 2005: overname door Priceline
- 2006: samen met Activehotels verder als Booking.com

Heden:
- 34 kantoren wereldwijd
- Meer dan 100.000 hotels
- 15.000 bestemmingen in 89 landen
- Website in 37 talen
- 150.000 overnachtingen iedere dag
- 6 miljoen guest reviews in de afgelopen 14 maanden
- 4000 distributie partners
- Priceline (PCLN) heeft 2900 medewerkers

Kosten benoemde dé 10 succesregels achter Booking.com:
1. De egel kan 1 ding goed (Jim Collins)
2. De juiste mensen
3. Wantrouw de HIPPO (Highest Paid Person Opinion)
4. Luister niet naar wat een klant zegt, maar kijk naar wat hij doet
5. Focus op kerntaken, executie voorop
6. Elke dag de koeien melken (twee keer per dag)
7. De waarde zit in het realiseren van ideeën, niet in het bedenken ervan
8. Techniek dient de business en niet andersom
9. Focus niet op je concurrenten, maar op je klanten
10. Innovatie is goed, maar verlies je niet in strategische vergezichten.

Tjalling Smit, KLM
Tjalling Smit, director E-acquisition bij KLM sprak onder meer over social media, als acquisitiekanaal voor de toekomst. Enkele highlights van zijn presentatie zijn hieronder opgesomd.

- Social media is, naast meta-search, affiliates, email, search en display een van de online-acquisitiekanalen van KLM. Alle kanalen worden in samenhang met elkaar gemeten en geanalyseerd. Zo is display wel effectief, als voorbereidend kanaal voor bijvoorbeeld search, en draagt het bij aan boekingen. Social media ziet KLM als een alternatief voor search.
 - Een succesvol voorbeeld in de luchtvaart volgens Tjalling Smit is de Ticket Window van Delta, een mogelijkheid te boeken binen Facebook.
 - Social media is relatief klein bij KLM: de luchtvaartmaatschappij heeft 67.000 vrienden op Facebook en 47.000 volgers op Twitter. Ter vergelijking: Jetblue heeft meer dan 1 miljoen volgers op Twitter.
 - KLM kijkt terug op een succesvolle campagne op onder andere Youtube met 'Mr. Safety', een veiligheidsgoeroe annex online-cultheld die business class de wereld mocht rondvliegen. effect: een verzevenvoudiging van verkeer op Klm.com in Amerika.
- Toen de aswolk boven Europa hing waren sites zeer traag en het callcenter lag plat. Facebook en Twitter werden succesvol ingezet om passagiers om te boeken.
- Er is een nieuwe campagne op komst met Foursquare: inchecken op KLM-punten op luchthavens levert in alle windstreken punten/badges op.

Tjalling Smit geeft aan dat social meduia bij KLM nog in de kinderschoenen staat, maar dat ze er wel actief mee bezig zijn, leren en stappen maken.

Deze posting is een bundeling van postings op weblog Reismanagers.nl. Behalve Martin van Kranenburg droeg ook Ludolf Stavenga daaraan bij.