Twinkle | Digital Commerce

Fashion webshops: Met één maat meten

2017-05-26
775535
  • 2:39

Het Amsterdam Fashion Institute van de Hogeschool van Amsterdam organiseerde onlangs een pittig seminar over RFID. Je weet wel, die kleine tags waarmee je producten overal kan volgen. De boodschap van het seminar: no rfid, no business!

Een van de leuke toepassingen van RFID was voor ‘shopper analytics’. Dat kan met mystery shoppers, maar ook met echte consumenten en RFID. Een innovatieve aanpak om de consument in de winkel te volgen. Lake Geneva Group deed er onderzoek naar. Hun motto: ‘There is no substitute for watching shoppers in the aisles of actual stores. People do not become real shoppers until they enter the store and cease to be shoppers when they walk out the store.’

Lake Geneva Group zet RFID in om inzicht te krijgen in het gedrag van de winkelende consument bij modeketens. Ze volgen de consument vanaf binnen komen, kijken, zoeken, passen tot aan de uiteindelijk aankoop. Zo blijkt 70% van de consumenten niet verder te komen dan een beetje rond kijken en zonder iets te kopen weer de deur uit loopt. Of ze zien niks leuks, of ze worden niet snel genoeg geholpen of hun maat hangt er niet. Persoonlijke verkoop haalt veel twijfelaars over de streep. Ook opvallend, slechts 40% van wat wordt gepast, wordt ook echt gekocht, de rest gaat terug de winkel in.

Wat heeft dit nu met webwinkels te maken, vraagt u zich misschien af? In de winkel brengt de consument, na alle moeite van het kijken, zoeken en passen achter de rug te hebben, 60% na het passen retour. Wat zou dat betekenen voor modeketens die meer willen verkopen via het web? Hebben die ook 60% retouren? Of misschien zelfs nog meer. Genoeg redenen om stevig in te zetten op shopper analytics, ook bij de consument in de webwinkel. Lake Geneva onderzocht ook de redenen voor de retouren.

De maatvoering, of eigenlijk het ook echt passen, is een van de belangrijkste redenen voor het niet kopen na het passen. Dat is ook mijn ervaring. Het lijkt wel of ze bij designafdelingen een dartboard gebruik om te bepalen wat de maat wordt. XXL bij Ben Sherman is in mijn geval eerder medium. XXL bij Ed Hardy is zelfs voor mij maatje tent. Een shirt van Eterna, boordmaat 42, zit als gegoten. Eenzelfde shirt van Boss is een drama. En over schoenen wil ik helemaal niet meer praten. Kledingmaten zijn niet in elk land dezelfde. Zo komt maat 38 in Nederland overeen met maat 40 in België, 42 in Frankrijk, 44 in Italië, 44 of 46 in Spanje en Portugal en 12 in Engeland.

Retouren zijn een blok aan het been van webwinkels die willen groeien. Retouren zijn onvermijdelijk. De pasvorm of de kleur valt tegen, of de huwelijksceremonie is net achter de rug. Maar retouren zijn ook onnodig. Het standaardiseren van maten is in elk geval een eerste stap om onnodige retouren terug te dringen in fysieke winkel en de webwinkel. Maar, dat gaat natuurlijk een eeuwigheid duren met al die creatieve ontwerpers.

Eigenlijk wil ik mijn eigen virtuele mijnpaspop.nl. Simpel, een keer een bodyscan, net als bij shirtbyhand.nl, en klaar ben je. Dan gaan je maten automatisch met mij mee shoppen en zoeken voor mij de kleding die ook echt past. Scheelt zoeken, scheelt tobben en scheelt retouren.

Walther Ploos van Amstel.