Twinkle | Digital Commerce

Wat betekenen de nieuwe Gmail-tabs voor e-mailmarketing?

2017-05-28
180101
  • 2:44

Enkele weken geleden is Gmail begonnen met het uitrollen van een nieuwe interface met tabbladen. Inmiddels is dit voor bijna elke Gmail-gebruiker wel uitgerold. De nieuwe functionaliteit binnen Gmail zorgt ervoor dat e-mails automatisch worden gecategoriseerd in vijf verschillende tabs: primair, sociaal, reclame, updates en forums.

Het directe gevolg hiervan is dat nieuwsbrieven niet meer direct in de inbox zichtbaar zijn, omdat ze automatisch in de reclame-tab worden geplaatst, schrijft Sander Bosch van Invest Online. Wat betekent dit voor e-mailmarketing?

Tekst: Sander Bosch

Vrijwel elke e-mailmarketeer moet hebben gedacht: ‘Kunnen we de tabs niet omzeilen?’ Maar helaas ziet het er daar op dit moment niet naar uit. De tabs binnen Gmail zijn definitief uitgerold. Google heeft inmiddels aangegeven dat de uitrol eerst plaatsvindt voor de browserversie van Gmail. Android en iOS zullen spoedig volgen.

Vijf categorieën
In het verleden werd e-mail afgeleverd in grofweg twee folders: de inbox of de spam. Sommige gebruikers hadden daarnaast nog hun eigen subfolders en labels. De nieuwe Gmail-tabs zijn echter anders. Google heeft voor alle (ruim 500 miljoen) Gmail-gebruikers de tabs als standaard ingesteld. Dit is, zowel voor de Gmail-gebruikers als voor de e-mailmarketeers, even wennen. De e-mails worden grofweg verdeeld over de volgende vijf categorieën:

- Primair: persoonlijke e-mail
- Sociaal: updates sociale netwerken
- Reclame: commerciële e-mail / nieuwsbrieven
- Updates: servicemails en e-mailbevestigingen
- Forums: updates met betrekking tot forums


Gebruikers betrekken
Helaas ziet het er op dit moment niet naar uit dat we de nieuwe tabs kunnen omzeilen. In ieder geval niet zonder de gebruiker daarbij te betrekken. De ontvanger van uw e-mails bepaalt als enige welke e-mails in welke tab terechtkomen. De meeste nieuwsbrieven worden alleen wel standaard in de tab reclame geplaatst. Als de ontvanger de nieuwsbrief interessant vindt, dan kan hij de nieuwsbrief van het reclame-tabje naar de tab primair slepen.

Een andere mogelijkheid om met uw e-mails in de primair-tab terecht te komen is door een ster van de ontvanger te krijgen. Uw nieuwsbrieven komen dan nog steeds in de reclame-tab binnen, maar worden ook onder de primair-tab weergegeven. Het meest ideale scenario zou zijn als al uw ontvangers de reclame-tab helemaal elimineren. Alle nieuwsbrieven die normaliter in deze tab zouden worden geplaatst, komen dan direct in de primair-tab, oftewel hun echte inbox, terecht. 

Er zijn dus enkele mogelijkheden waardoor uw nieuwsbrief niet direct in de reclame-tab verdwijnt. Maar dan moet u de ontvanger er wel van overtuigen dat uw nieuwsbrief in de andere tab thuishoort of een ster verdient. U zou bijvoorbeeld uw ontvangers persoonlijk kunnen benaderen over de nieuwe functionaliteit. Hier stelt u direct de vraag of ze uw nieuwsbrief willen waarderen met een ster of deze naar de primaire tab willen slepen.

Kansen
Het blijft de komende weken zaak om deze nieuwe ontwikkeling van Gmail goed te blijven monitoren. Het is nog vroeg om directe conclusies aan de veranderingen te verbinden. Het belangrijkste blijft uiteraard dat iedere e-mailing die u verstuurt relevant is voor uw ontvanger, zodat de mailing sowieso naar de primaire folder wordt gesleept. Waar velen de nieuwe ontwikkeling als een grote bedreiging zien, ligt er eigenlijk een grote kans voor u als afzender. Nu krijgt u de kans de ontvanger ervan te overtuigen dat u niet in het reclamehokje gestopt moet worden, maar juist direct in de inbox.

Sander Bosch is e-mail marketeer bij internetbureau Invest Online. Dit artikel verscheen ook als blogpost op de site van het bureau.