Twinkle | Digital Commerce

Vijf digitale tools voor online-modeverkopers

2017-11-08
187101

De fashion industrie heeft lange tijd aan traditionele verkoopmethoden vastgehouden, maar de laatste jaren zet ook deze branche flinke stappen in e-commerce. Met alle technologische ontwikkelingen van dien. Vijf tools op een rij.

1. Koopproces: crowd sourcing voor betere prognoses
Oude verkoopgegevens kunnen in de modebranche vrijwel niet gebruikt worden bij het maken van verkoopbeslissingen (denk aan een bepaalde collectie) voor de toekomst. Dit komt omdat het trendgedreven producten betreft, die het lastig maken voorspellingen te doen op basis van eerdere gegevens. Kledingverkopers willen weten wat er gáát gebeuren, niet wat er ís gebeurd. Bedrijven als StyleHop maken het door middel van crowd sourcing voor zowel fashion retailers als kopers mogelijk om een stap vooruit te kijken. Een collective intelligence company uit de fashion scène heeft een pilot uitgevoerd waaruit blijkt dat crowd sourcing, bij een juiste inzet, de productkeuze meer dan zeven keer kan verbeteren. Met behulp van deze kennis kunnen (online-)modewinkels een krachtiger assortiment kiezen, waardoor er minder afprijzing nodig is. Oftewel: hogere inkomsten en een beter aanbod voor de consument.



FashionStake pakt hetzelfde vraagstuk aan, maar dan op een andere manier. Dit bedrijf stelt consumenten in staat om een pre-order te plaatsen. Op deze manier kunnen ontwerpers of merken op bestelling fabriceren en hoeven ze niet langer grote hoeveelheden vooraf te produceren, met het risico dat ze niet alles verkopen.



2. Online-shopping: slimmere tools zorgen voor minder retouren
Een van de grootste uitdagingen voor online-retailers – zeker in de kledingindustrie – is het hoge percentage retouren; kleding past niet, de kwaliteit van het materiaal bevalt niet of het kledingstuk is helemaal niet naar de zin. Steeds meer bedrijven spelen op dit probleem in door gebruik te maken van nauwkeurige measurement tools en gepersonaliseerde gebruikersprofielen.

Een goed voorbeeld hiervoor is MyShape dat een gepatenteerde technologie heeft ontwikkeld die shoppers matcht met kledingstukken die overeenkomen met hun maten en persoonlijke voorkeuren.



Een ander initiatief is het Estse Fits.me, een virtuele paskamer. Op deze site kun je je maten invoeren, waarna de digitale mannequin deze overneemt en zo de lichaamsbouw van de shopper nabootst. Op deze manier kan de consument precies zien hoe de kleding hem past. De site is sinds de recente lancering een enorm succes; de Duitse online-retailer Quelle zag de verkoop na implementatie enorm stijgekeer over de kop gaan, en het aantal retouren met 28 procent dalen.

3. Online-shopping: customization voor een betere verkoop
Bedrijven als Amadesa komen met oplossingen voor het vergroten van de ROI, denk aan het optimaliseren van het koopproces, relevante productaanbevelingen en end-to-end testing. Technologieën zoals A/B- en multivariate-testen, die in een fysieke kledingwinkel niet mogelijk zijn, laten zien welke opties het beste renderen. Welk beeld slaat het beste aan, welke aanbiedingen, welke teksten?

4. Instore shopping: verzamelen van data voor het vergroten van aankopen
Amadesa, het bovengenoemde voorbeeld, volgt en analyseert online-shoppers. Andere bedrijven richten zich juist meer op de fysieke winkels met behulp van mobiele technologie. Immers, tot op heden hadden stenen kledingwinkels vrij weinig informatie over hun (potentiële) kopers; pas sinds er met bijvoorbeeld de creditcard wordt afgerekend, komt er enige informatie vrij. Maar door de opkomst van de location-based techniek kunnen retailers hun klanten volgen, virtueel met hen communiceren en kortingen via de mobiel aanbieden. Een goed voorbeeld hiervan is Shopkick, waarvan CEO Cyriac Roeding onlangs sprak op de Thuiswinkel Update.



5. Berichtgeving in de media: invloed op de verkoop
De vier bovengenoemde punten zijn allemaal gericht op het optimaliseren van de ROI, maar hoe zit het met de media en de pers? Vroeger was de berichtgeving in de media namelijk een zeer belangrijk onderdeel voor de verkoop van kleding. Denk maar aan magazines die bepaalde merken of kledingstukken wel of juist niet in het blad promootten waardoor items werden ‘gemaakt’ of ‘gekraakt’. Tegenwoordig zit het modelandschap ingewikkelder in elkaar, aangezien de online-pers en individuele modebloggers ook van invloed kunnen zijn op de verkoop. De vraag is: hoe kun je als fashionlabel alle publicaties bijhouden en ook de invloed ervan meten?

Fashion GPS pakt dit vraagstuk aan door het voor merken mogelijk te maken om alle mediapublicaties te volgen en binnen één dashboard te beheren. Door het gebruik van uitnodigingen met een barcode was Fashion GPS tijdens de Fashion Week in New York in staat om de ROI te vergelijken met de kosten van de productie. Merken konden automatisch personen uit de media volgen en zien welke modeshows zij bijwoonden. In de toekomst wil het bedrijf een optie toevoegen waarbij het ook mogelijk wordt om de media-output per journalist te volgen, zodat merken erachter kunnen komen welke mediabedrijven het meest waardevol zijn voor hun merkimago.

Bron: Mashable.com