Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl: ‘Cost per sale schept inspanningsverplichting’

2017-05-27
180101
  • 1:42

Beslist.nl wil helemaal af van klikvergoedingen en alleen nog verkoopcommissie innen van adverteerders. Voor de registratie van de commissie moeten webwinkeliers conversiepixels integreren. ‘We kantelen het businessmodel.’

Dat zegt Leon Kramer tegen Twinkle. Kramer, al langere tijd verbonden aan Beslist.nl, werd deze week aangesteld als chief operations officer. Hij volgt in die functie Casper Keller-Arroo op, die is vetrokken bij het bedrijf.

Nieuwe norm
Het was Keller-Arroo die Twinkle eind vorig jaar vertelde over de ambitie van Beslist.nl om cost per sale (cps) tot nieuwe norm te maken; alle adverteerders moesten 'het grootste online winkelcentrum' betalen op basis van gerealiseerde verkopen. Kramer laat weten dat de migratie in etappes zal worden uitgerold. In de categorie speelgoed is ze voltooid. ‘Dat wil zeggen dat al onze adverteerders die speelgoed aanbieden nu worden afgerekend op basis van verkopen. Zo pakken we dat gefaseerd aan. Ik kan nu niet zeggen wanneer deze operatie voltooid zal zijn. Nieuwe klanten gaan sowieso op cps-basis met ons afrekenen.’

Performance based
Beslist.nl heeft met het oog op de migratie de voorwaarden van zijn Starters Account aangepast. Waar het aantal kosteloze verwijzingen eerder onbegrensd was, moeten webwinkeliers voortaan na vijfduizend gratis verwijzingen gaan betalen aan Beslist.nl, per verkoop. Volgens Kramer schept het cps-model een inspanningsverplichting om goed verkeer te leveren aan adverteerders, die immers alleen hoeven te betalen als een klant binnen 24 uur na zijn bezoek aan Beslist.nl heeft gekocht. ‘Dat model past goed bij de vraag uit de markt. Klanten zijn vrij om niet mee te migreren, ze kunnen bij ons per dag opzeggen. Maar we merken dat we voor veel webwinkeliers juist interessanter zijn geworden, omdat we nu performace based afrekenen.’

Winkelwagen
Op een zeker moment zal de mogelijkheid om per klik te betalen bij Beslist.nl verdwenen zijn, aldus Kramer, al kan hij nog niet zeggen wanneer. Voor de hoogte van de verkoopcommissie maakt het niet uit of een transactie is voltooid op de site van de adverteerder of op Beslist.nl, waarop webshoppers ook kunnen bestellen. Winkelwagen, zoals de besteloptie op Beslist.nl is gedoopt, is vooralsnog facultatief voor adverteerders.