Twinkle | Digital Commerce

Half miljoen online orders te laat voor Sinterklaas en kerst

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:39

In de maand december werd een half miljoen online bestelde sinterklaas- en kerstcadeaus in Nederland niet op tijd geleverd. Dit zijn evenveel te laat bezorgde pakketten als tijdens de feestdagen in 2012. Ondertussen is het pakketvolume wel gegroeid.

Q&A Research & Consultancy ondervroeg afgelopen week bijna drieduizend Nederlandse consumenten. Mede door de kalender - kerstavond op dinsdag - is het aantal te late leveringen voor kerst met meer dan 30 procent gestegen ten opzichte van 2012, meldt het onderzoeksbureau.

Webwinkeliers is het in de periode voor de afgelopen kerstdagen in 9,2 procent van de gevallen niet gelukt om pakjes op tijd bij de klant te krijgen. Voor kerst 2012 was dit nog 7,1 procent. ‘Kerst viel in 2013 ongelukkig voor webwinkeliers’, zegt Frank Quix van Q&A. 'De meeste orders worden namelijk op zondag en maandag geplaatst.' Op dinsdagavond moesten deze cadeaus dan al binnen zijn.

Sinterklaas
In de periode voor sinterklaasavond werden meer pakketten op tijd bezorgd dan een jaar geleden;  4,1 procent van de cadeaus kwam te laat aan, in 2012 was dit nog 6,4 procent. In totaal arriveerden 200.000 pakketjes niet op tijd  voor de feestdagen doordat consumenten te laat een bestelling hadden gedaan, dat staat dus los van de eerder genoemde 500.000 stuks.

Bol.com
Van de grote webwinkels kwamen de meeste klachten binnen over Bol.com, meldt de NOS. Volgens Bol.com vielen de problemen wel mee: ‘0,7 procent van alles wat is besteld konden wij niet op tijd leveren, omdat de leverancier niet in staat was om dat tijdig te leveren’, verklaarde managing director Daniel Ropers op de radio aan de nieuwszender. ‘Het grootste deel daarvan wisten we al dagen voor de kerst en we hebben klanten daarover ruim op tijd geïnformeerd dat die bestellingen niet zouden komen.’ Coolblue ontving helemaal geen opmerkingen.

Bijna 15 procent van de respondenten geeft aan dat een late levering een reden kan zijn om dit jaar niet via internet te kopen.