Twinkle | Digital Commerce

H&M opent webshop met social media geïnspireerd assortiment

2017-05-27
180101
  • 1:48

H&M heeft zijn nieuwe premium brand webshop Stories.com geopend. De producten uit het assortiment zijn ontworpen op basis van de kleding en schoenen die te vinden zijn op modeblogs en social media.


Stories.com
is door H&M in drie jaar ontwikkeld op basis van het idee dat vrouwen tegenwoordig hun eigen look creëren. Dat doen ze allereerst aan de hand van afbeeldingen die ze tegenkomen op modeblogs en social media, waarop ze ook eigen suggesties delen. Verder laten vrouwen zich inspireren door marktplaatsen als eBay en daarnaast maken ze gebruik van tweedehandsjes van hun moeder of oma, zo schrijft The Guardian.

De kleding op Stories.com is, anders dan de producten van H&M zelf, bedoeld als blijvende aanvulling van de garderobe met kwalitatief betere materialen en een iets hoger prijskaartje.

‘Voor de collectie zijn we naar verschillende steden gereisd om te zien hoe social media en bloggers vrouwen meer modebewust hebben gemaakt’, vertelt creatief directeur van Stories.com, Sara Hilden-Bengtsson, aan The Guardian. ‘Vrouwen creëren hun eigen look tegenwoordig heel anders dan tien of vijftien jaar geleden. Ze maken hun eigen verhalen dankzij hun persoonlijke kledingstijl en daarbij weten ze meer van mode af dan vroeger het geval was.’

'Persoonlijker dan H&M'
De nieuwe shop biedt kleding, beautyproducten, make-up, schoenen, tassen en sieraden aan die als ‘verhalen’ op de site zijn geplaatst. De foto’s van de producten lijken door consumenten zelf te zijn gemaakt, zoals dat ook het geval is in modeblogs en op social media. ‘Het doet me heel erg aan modeblogs denken', zegt ook blogger Anouk Oceanné van Stylememories.com op Fashionunited.nl. 'Als ik iets nieuws heb gekocht hang ik het ook aan een hangertje en maak ik er een foto van. Ik krijg bijna het gevoel dat er een meisje zoals ik achter de webshop zit. Veel persoonlijker dan H&M.’

& Other Stories
Naast de online shop is vandaag in Londen een fysieke winkel geopend met de naam ‘& Other Stories’. Volgende week volgt een winkel in Kopenhagen en ook wordt er gewerkt aan shops in Berlijn, Parijs, Barcelona, Stockholm en Milaan. Klanten in Nederland moeten het voorlopig doen met de webshop, die voor zes euro binnen twee dagen de artikelen aan huis levert.