Twinkle | Digital Commerce

CBS: grootste groei in ruim twee jaar voor webwinkels

2017-11-08
180101
  • 1:17

Nederlandse webwinkeliers hebben een goede oktobermaand achter de rug. Volgens het CBS was hun gezamenlijke groei in ruim twee jaar niet zo groot. De omzet van verkopers op afstand lag 19 procent hoger dan die in oktober 2011, terwijl de totale detailhandel met 0,1 procent kromp.

De Nederlandse detailhandel verkeert in zwaar weer, bewijzen de CBS-cijfers eens te meer. Het is aan prijsstijgingen, onder andere het gevolg van de btw-verhoging, te danken dat de totale inkomsten slechts met een tiende van een procent afnamen; het afgezette volume daalde met 2,9 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2011, toch ook al geen topjaar.

Non-food worstelt
Het zijn de winkeliers in non-food die ondergemiddeld presteren: hun oktoberomzet daalde met 3 procent, het bijbehorende volume met 4 procent. Het CBS rapporteert: ‘In september waren omzet en volume nog bijna even groot als een jaar eerder. Vooral winkels in consumentenelektronica, bovenkledingwinkels en doe-het-zelfwinkels presteerden in oktober minder goed dan in september van dit jaar.’

19 procent groei
Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen (‘postorderbedrijven en internetwinkels’ volgens het CBS) noteerden in oktober dus juist de grootste omzetgroei in twee jaar tijd: 19 procent. Daarmee komt hun groei over de eerste tien maanden van dit jaar uit op 9,2 procent. Overigens vallen winkelbedrijven die ook (maar niet vooral) via internet verkopen niet binnen deze categorie, net zo min als webwinkels uit het buitenland.