Twinkle | Digital Commerce

Zalando-oprichters openen meubelsite Home24.nl

2017-11-11
1200600
  • 1:34

Rocket Internet, het internetbedrijf achter onder meer Zalando en Groupon, probeert een vuist te maken op de Nederlandse meubelmarkt. Die verkeert in zwaar weer, maar online ligt er nog veel ruimte voor groei. Home24.nl was al te bezoeken, nu kunnen mensen er ook kopen.

Op Home24.nl worden bij de start meer dan tweeduizend producten voor woonkamer, badkamer, keuken, kantoor, slaapkamer en tuin aangeboden. Dat aantal zal volgens de Duitse startup in de komende maanden worden uitgebreid tot ruim tienduizend.

Gratis verzending
Home24.nl bezorgt gratis (via partners DHL en Rhenus Logistics) en haalt producten van boven de 40 euro kosteloos weer op als ze niet bevallen. Net als Home24.de, voortgekomen uit Möbel-profi.de, wordt Home24 aangestuurd vanuit Berlijn. Daar ligt ook de voorraad voor de Nederlandse markt.

Meubelrevolutie
Home24 is marktleider in eigen land. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een ‘ware meubelrevolutie’ ontketend met zijn eerdere expansie naar Frankrijk, Singapore, India en Brazilië. ‘Die markten waren voor de opening van de online woonwinkels van Home24 vergelijkbaar met de huidige situatie in Nederland.’

Markt op slot
Volgens countrymanager Jeroen Naus wordt de Nederlandse meubelmarkt gedomineerd door enkele grote en logge spelers en zit deze behoorlijk op slot. Naus wijst op de Thuiswinkel Markt Monitor, waaruit blijkt dat slechts 15 procent van de Nederlanders meubels koopt op internet. ‘Als je Nederlanders voldoende keuzes en goede garanties geeft, verwachten wij dat ook zij hun interieur online bij elkaar zullen kopen.’

Niet in de file
Naus bestrijdt dat mensen meubels eerst willen zien of voelen voor ze tot een aankoop overgaan: ‘Consumenten zijn juist kritisch over het eindeloze gereis naar woonboulevards. Met je inrichting bezig zijn, nieuwe trends volgen en nieuwe ideeën opdoen is heel erg van deze tijd. Het is vervelend dat je daar in het weekend voor in de file moet staan.'