Twinkle | Digital Commerce

Bol.com wil startpunt worden voor elke webshopper

2017-11-08
180101
  • 2:44

Bol.com wil onder de nieuwe eigenaar Ahold sneller zijn entree maken in nieuwe productgroepen. ‘Klanten worden op dit moment onderbediend in veel categorieën’, aldus managing director Daniel Ropers. ‘De revolutie, de echt groei ligt nog voor ons.’
 
Vanochtend werd bekend dat Ahold Bol.com volledig overneemt voor een bedrag van 350 miljoen euro. Ropers deed zijn uitlatingen op de persconferentie die het supermarktconcern en Bol.com vanochtend gaven in Amsterdam (webcast). Hieronder vindt u enkele hoogtepunten daaruit, aan de hand van slides uit de presentaties.

Breder aanbod voor Ahold
CEO Dick Boer, die vragen over interesse in Wehkamp-moeder RFS Holland Holding onbeantwoord liet, somde verschillende redenen op waarom Bol.com zo’n interessante overnameprooi is voor Ahold. Samengevat sluit de acquisitie aan bij Ahold’s strategische groeipijler om zijn aanbod te verbreden:



Bol.com moet Ahold vooral helpen om de omzet uit internet en de omzet uit non-food producten te stuwen, zoals duidelijk wordt in onderstaande slide (rechts):



Bol.com sneller in nieuwe categorieën
In bovenstaande slide ziet u links ook hoe de omzet van Bol.com is verdeeld over boeken, elektronica en entertainmentproducten. Ropers liet in de persconferentie weten dat de nummer 2 uit de Twinkle100, na de opname van onder meer speelgoed, huishoudelijke apparaten en witgoed, versneld zijn entree wil maken in nieuwe categorieën. Volgens de managing director worden webshoppers in Nederland en België op dit moment ‘onderbediend in een bijna oneindig aantal categorieën’. In dit kader wees hij specifiek op sportartikelen en producten voor huis & tuin, zonder te stellen dat dat de eerste productgroepen zijn waar Bol.com mee begint.

‘De echte groei, de revolutie ligt nog voor ons’, zei Ropers, die in een andere slide wees op het achterblijvende online omzetaandeel in Nederland en België (links) en op de verwachte groei van de online penetratie in voorname productcategorieën (rechts). Daaronder, opvallend misschien, kleding:



Afhaalpunten
Net als Boer wees Ropers ook op de mogelijkheden om samen met Ahold te groeien op de Belgische markt, waarvan Bol.com sinds anderhalf jaar serieus werk maakt. Ook noemde hij de mogelijkheid om bij Bol.com bestelde producten straks op te laten pikken bij de afhaalpunten die Albert Heijn zal openen in ons land: ‘Een unieke combinatie in de wereld’, aldus Ropers, die ook de ‘financiële slagkracht’ van Ahold als voordeel van de overname noemde. Het ligt in de rede dat producten van Bol.com, die al bij Kiala-punten kunnen worden opgepikt, straks online te koop komen bij Albert Heijn.

Bol.com Plaza
Boer wees in een van de laatste slides nog specifiek op de long tail, het tweedehands aanbod van Bol.com en op ‘3rd party marketplace’ Bol.com Plaza, dat een jaar na opening 16 partners telt.



‘Plaza geeft fantastische toekomstige mogelijkheden voor ons beide’, zei Boer. Enigszins cryptisch was hij met de opmerking dat ‘mogelijk categorieën worden toegevoegd aan Plaza die vanuit de Ahold-wereld bekend zijn’. Dat zou betekenen dat Bol.com ook een online supermarkt, drogist en/of slijter zou kunnen worden.

'Onze visie is om Bol.com te ontwikkelen tot hét platform waar de consument alles kan vinden wat zijn of haar hart begeert, omdat we voor elke koopvraag van de klant het beste antwoord online hebben', vulde Ropers aan. ‘Dankzij hybride modellen als Plaza is er een keur aan mogelijkheden. Wat we precies concreet gaan doen gaan we met elkaar doorspreken en zullen we aankondigen als het moment daar is.’