Twinkle | Digital Commerce

Sterrenrestaurants in beraad over Sterwijnenthuis.nl

2017-11-08
180101
  • 2:05

Vertegenwoordigers van tientallen sterrenrestaurants komen vanavond bijeen om te praten over Sterwijnenthuis.nl. De restaurateurs, verenigd in de Alliance Gastronomique, zijn niet blij met de webwinkel, die de wijnen op hun kaarten verkoopt.

De praktijken van Sterwijnenthuis.nl zijn de restaurateurs al langer een doorn in het oog. De Telegraaf schrijft vandaag over de bijeenkomst van de Alliance Gastronomique, waar 34 toprestaurants bij zijn aangesloten. Veel leden zijn er niet blij mee dat Sterwijnenthuis.nl laat zien welke wijn waar geschonken wordt en tegen welke prijzen. Omdat de wijnen voor een veel lagere prijs direct te bestellen zijn op de site, wordt duidelijk hoe vaak een fles ‘over de kop’ gaat.

Klagende restaurateurs
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegt veel klagende restaurateurs aan de lijn te hebben gehad. Op de site van de belangenvereniging is een formulier te downloaden waarmee leden de webshop kunnen verzoeken hun naam van de site te verwijderen. Een woordvoerder van KHN zegt tegen Twinkle: 'Laat duidelijk zijn dat wij restaurateurs niet adviseren, maar dat we slechts wijzen op de mogelijkheden die ze hebben.' KHN noemt er vier, waaronder de poging Sterwijnenthuis.nl te bewegen een kickback fee te voldoen bij verkoop.

Naam en faam
Marc Boeljon, eigenaar van restaurant Posthoorn in Monnickendam (1 ster) heeft al aangegeven de gang naar de rechter niet uit te sluiten: De Telegraaf quote: ‘Ik vind dat die webshop niet onze naam en faam mag gebruiken voor eigen gewin. Wij werken met hart en ziel aan het samenstellen van een mooie wijnkaart, en dan komt een zogenaamde klant eventjes de wijnkaart opvragen om vervolgens stiekem ons werk en ons succes uit te buiten. Inmiddels hebben ze onze naam van de site gehaald en ons als 'anoniem' geëtiketteerd, maar dat vind ik zo kinderachtig.'

Volgens Boeljon is het geen punt dat de prijzen van de wijnen - en daarmee de margestructuur van zijn restaurant - openbaar worden door Sterwijnenthuis.nl: ‘We zijn zo transparant als wat.’

Parallel met huizenmarkt
Sterwijnenthuis.nl verkoopt ruim driehonderd wijnen van zo’n zestig verschillende Nederlandse restaurants. De site is een initiatief van Gijs den Hollander (rechts op de foto), die een jaar of vijf geleden de toorn van makelaars over zich kreeg met Zoekallehuizen.nl. Hij ziet parallellen: ‘Het lijkt op de emotionele reactie van makelaars toen ik enkele jaren geleden met de website Zoekallehuizen.nl kwam. Het transparant maken van de huizenmarkt was in het belang van de consument. Dat doen wij nu met de wijnmarkt. Als we goed uitleggen wat we doen zullen twijfelende restaurants zeker met ons gaan samenwerken. Want ze gaan er natuurlijk ook aan verdienen.’