Twinkle | Digital Commerce

‘Modewebshops danken 10 procent bezoek aan nieuwsbrieven’

2017-05-27
300300

E-mailnieuwsbrieven van modewebshops worden relatief goed gelezen. Ongeveer één op de drie ontvangers opent zo’n nieuwsbrief. Ook het doorklikratio is met 15 procent hoog. Al met al danken modeshops één op de tien bezoekers direct aan nieuwsbrieven.
 
Dat blijkt uit de eCommerce Benchmark, een initiatief van de eCommerce Foundation. Zeventig fashion wesbhops uit verschillende Europese landen leverden daarvoor de input, waaronder de Bijenkorf en Miss Etam.

Viraal en sociaal
De hoeveelheid verkeer uit nieuwsbrieven valt volgens de eCommerce Foundation op, net als de hoeveelheid verkeer die modewebshops via virale en / of sociale kanalen genereren. Uit het verslag over de benchmark: ‘Het is heel interessant om vast te stellen dat de sociale en virale media een veel grotere rol in de mode (8 procent) spelen dan in de retail in het algemeen (4 procent).’

Zoekmachines dominant
Zoekmachines tekenen voor ruim de helft van het verkeer naar de modeshops, onbetaald (30 procent) dan wel betaald (23 procent). De eCommerce Foundation merkt op dat het aandeel direct verkeer (15 procent) de helft lager ligt dan het gemiddelde over de hele breedte van de detailhandel (22 procent). Dat zou het gevolg zijn van het grote aantal aanbieders in de markt; consumenten jagen bij voorkeur via zoekmachines op de beste deal.

Verkeersbronnen
Onderstaand diagram brengt de aandelen van de verschillende verkeersbronnen in beeld:



Retouren
In de eCommerce Benchmark werd de online fashion retailers (pure players en multichannel ketens) ook gevraagd naar retourpercentages en conversie. In onderstaande figuur is te zien dat de retourpercentages het hoogst zijn bij brede modewinkels en webwinkels voor vrouwen:



Conversie
Bij bodyfashion (ondergoed) ligt het retourpercentage het laagst, de conversie juist het hoogst:



De eCommerce Benchmark
De eCommerce Benchmark werd een klein jaar geleden gelanceerd door de eCommerce Foundation. Het is een interactief evaluatiemiddel voor online verkopers aan zowel consumenten als bedrijven.