Twinkle | Digital Commerce

Vijf analytics-pakketten op een rij

2017-05-27
394316
  • 5:43

Analyticssoftware is er in allerlei soorten en maten. Welke bij uw webwinkel past, hangt vooral af van de eisen die u stelt. Dit artikel biedt een overzicht van vijf populaire webanaltyicspakketten. Zo kunt u vast een inschatting maken welk pakket voor uw webshop in aanmerking komt.

Tekst: Mark Verduyn

SITESTAT

Het pakket en het bedrijf:
Sitestat van Nedstat, dat een Nederlands bedrijf is. Naar eigen zeggen is het Europees marktleider in websiteanalytics.

Kracht van het pakket:
Onbeperkte funnels en segmentatiemogelijkheden. Er is een uitstekende koppeling te maken met MS-Excel, om zelf verder te analyseren.

Zwakte van het pakket:
Sitestat heeft een flinke inhaalslag gemaakt ten opzichte van de concurrentie. Sommige nieuwe features zijn nog niet stabiel. Zo zijn er rapporten te maken van talloze segmenten, alleen kost dat veel rekentijd.

Gebruikersvriendelijkheid:
Sitestat bevat een imponerende hoeveelheid rapporten. Dat gaat ten koste van de usability, bijvoorbeeld door enorme dropdownmenu’s.

Implementatie:
Nedstat doet over het algemeen alle implementaties bij zijn klanten.

Geschikt voor / gebruikt door:
Het pakket gaat uit van data en niet van de businessvraag. Dat maakt het met name geschikt voor de professionele webanalist en minder voor bijvoorbeeld de marketingmanager. Sitestat staat in de markt met name bekend om goede meetfaciliteiten voor Flash en video, hoewel andere pakketten dat ook hebben. Hierdoor maken relatief veel mediabedrijven zoals omroepen en radiostations gebruik van dit pakket.

Modules:
Voor modules, zoals voor e-commerce, moet worden bijbetaald.

Ondersteuning:
Nedstat biedt eerste- en tweedelijns technische ondersteuning via chat, e-mail en telefoon. Verder biedt Nedstat betaalde ondersteuning voor bijvoorbeeld niet-standaard implementaties. Nedstat heeft een Nederlands en Europees netwerk van geautoriseerde adviespartners.

Prijs:
Nedstat rekent een jaarlijks abonnementsgeld van zo’n 15.000 euro voor de ASP-versie. De e-commercemodule (ASP) kost 3.400 euro per jaar. De prijs van een lokale installatie hangt af van de wensen van de klant en de complexiteit van de implementatie, de prijs ligt tussen de 7.000 en 70.000 euro.

OMNITURE

Het pakket en het bedrijf:
Omniture SiteCatalyst van Omniture. Het bedrijf is actief in 91 landen en heeft daar meer dan 5.100 klanten.

Kracht van het pakket:
Omniture biedt naast de basis een suite aan tools voor bijvoorbeeld behavioral targeting en A/B- of multivariabele testen, die zonder veel extra inspanningen zijn te implementeren.

Zwakte van het pakket:
Het pakket en de support daarvoor zijn prijzig.

Gebruikersvriendelijkheid:
Zowel de professionele webanalist als de manager vindt makkelijk zijn weg in dit pakket.

Implementatie:
Vergt een stevige implementatie, bij voorkeur uitgevoerd of ondersteund door gecertificeerde implementeerders.

Geschikt voor / gebruikt door:
Zowel manager als analist komt aan zijn trekken. Vooral in gebruik bij grote financials zoals ING en ABN.

Modules:
Omniture heeft een uitgebreide set van marketingapplicaties, zoals voor behavioral targeting en search advertising.

Ondersteuning:
Omniture ClientCare biedt 24/7 technische ondersteuning in vele landen. Persoonlijke accountmanagement is er voor een selecte groep klanten. Omniture Consulting biedt advies op het gebied van bijvoorbeeld implementatie. Daarnaast zijn er meer dan 600 regionale partners die advies en ondersteuning bieden.

Prijs:
Vanaf 2.000 euro per jaar voor een ASP-versie. Een softwareversie voor lokale installatie is er niet van dit pakket.

UNICA

Het pakket en het bedrijf:
Unica NetInsight. Unica is een aan de NASDAQ genoteerde Amerikaanse onderneming in marketingsoftware. Het bedrijf is sinds kort actief in Nederland.

Kracht van het pakket:
De integratie van het pakket met allerlei offline-software zoals een crm-oplossing of business-intelligence-applicatie (werkt met algemene dataformats, wat data-import en -export met Oracle- of SQL-databases eenvoudig maakt). Standaard bevat Unica NetInSight, in tegenstelling tot andere pakketten waar moet worden bijbetaald, een data warehouse.

Zwakte van het pakket:
Het pakket is meestal wat duurder dan van de meeste concurrenten. De standaardversie biedt dezelfde functionaliteit als de concurrentie aanbiedt in geavanceerde modules. En daar is de prijs dan ook naar.

Gebruikersvriendelijkheid:
Het pakket is gebruikersvriendelijk. Duidelijke funnels en mooie grafische weergaven van klikpaden.

Implementatie:
Unica NetInsight is een complexe tool om zelf in te richten. Het plaatsen van tags op de website is eenvoudiger dan bij de concurrentie.

Geschikt voor / gebruikt door:
Unica richt zich op overheidsinstellingen en ondernemingen in sectoren als banken en verzekeraars, retail, media en telecom.

Modules:
Unica kent verschillende ASP- en softwareoplossingen voor interactieve marketing, zoals behavioral targeting en e-mailmarketing. Verder kent Unica een netwerk van partners waarmee bijvoorbeeld oplossingen voor zoekmachinemarketing kunnen worden geïntegreerd.

Ondersteuning:
Unica ondersteunt klanten nu lokaal. Bovendien hebben ze partners die certificeringstrainingen hebben doorlopen.

Prijs:
De prijs voor een ASP-versie voor een website met weinig traffic is vanaf ongeveer 5.000 euro. De software voor websites met veel traffic is vanaf zo’n 57.000 euro.

GOOGLE

Het pakket en het bedrijf:
Google Analytics van Google, ‘s werelds meest gebruikte zoekmachine.

Kracht van het pakket:
Het is gratis en heeft een, eveneens gratis, naadloze integratie met Google AdWords. In een paar uur tijd kan de niet-expert zich toch Google Analytics eigen maken.

Zwakte van het pakket:
Een professionele webanalist loopt snel tegen de grenzen aan van dit pakket. Zo is het moeilijk of onmogelijk om metrieken op maat te maken. Vanwege limieten is data-export ook een zwak punt.

Gebruikersvriendelijkheid:
Alle knopjes zitten precies op de juiste plek. Het design is intuïtief, de linktaal is helder en de geboden informatie relevant.

Implementatie:
Vrij eenvoudig. De koppeling met Google AdWords of het gebruikmaken van de e-commercemodule is een kwestie van de functionaliteit inschakelen.

Geschikt voor / gebruikt door:
Met name geschikt voor kleinere organisaties of webwinkels. Binnen grote organisaties wordt Google Analytics vaak als tweede pakket gebruikt door niet-analyticsspecialisten zoals de online-marketeer.

Modules:
Google zelf biedt tal van gratis applicaties voor marketing, advertising en design zoals Google AdWords, Website Optimizer en Webmaster Tools. Er zijn ook applicaties van derden zoals Excellent Analytics om koppelingen met Excel te maken.

Ondersteuning:
Google zelf biedt geen één-op-één-ondersteuning, met uitzondering van enkele qualified AdWords-klanten. Naast de Google Analytics Authorized Consultants die betaalde onder-steuning bieden, zijn er vele webcommunities die gratis advies geven.

Prijs:
Gratis.

WEBTRENDS

Het pakket en het bedrijf:
Webtrends Analytics 9 van Webtrends. Het bedrijf, dat sinds 1993 bestaat, bestempelt zichzelf als ‘oprichter’ van de webanalyticsindustrie.

Kracht van het pakket:
De webanalist kan zich prima uitleven met dit pakket. Oneindig veel zaken zijn te meten en metrieken van te maken. Het programma werkt met algemene dataformats, wat data-import en -export met Oracle- of SQL-databases eenvoudig maakt.

Zwakte van het pakket:
Voor de niet-analyticsexpert is het pakket vrij ingewikkeld. Gebruikers moeten eerst de mores van het pakket zelf leren, alvorens ermee te kunnen werken.

Gebruikersvriendelijkheid:
Webtrends heeft bij haar laatste versie goed naar de usability van Google Analytics gekeken. Er zijn echter nog enkele kinderziektes.

Implementatie:
Net zoals bij Sitestat en Omniture is het aan te raden een gecertificeerde expert in te schakelen om een langdurige, gebrekkige, implementatie te voorkomen.

Geschikt voor / gebruikt door:
Webtrends is veelgebruikt bij gezondheids-, overheids- en financiële instellingen, en bij online-retailers. Het is eerder een pakket voor analyticsexperts dan voor managers.

Modules:
Betaalde extra modules voor onder andere search advertising, visuele analyse en activiteit in sociale media. Verder heeft Webtrends 50 zogeheten Open Exchange Partners om bijvoorbeeld e-mail- en behavioral-targetingoplossingen te integreren.

Ondersteuning:
Ondersteuning komt van lokale partners of -desgewenst van Webtrends uit het Verenigd Koninkrijk.

Prijs:
Vanaf 2.000 euro per jaar voor een website met weinig traffic, tot aan zo’n 85.000 euro voor een site met veel verkeer, zowel voor lokale in-stallatie als ASP-versie.

Dit artikel is samengesteld met medewerking van Daniël Markus, oprichter van ClickValue, en informatie uit The Forrester Wave: Web Analytics, Q3 2009. Genoemde bedragen zijn omgerekend vanuit Amerikaanse dollars.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2009.