Last-mile bezorging is een cruciale factor in de online shopervaring. Het bepaalt niet alleen de tevredenheid van consumenten, maar maakt ook 41% uit van de totale ketenkosten. Voor webshops en retailers leidt dat vaak tot hogere prijzen en dalende marges. CIRRO ziet in die uitdagingen juist kansen en introduceert daarom een nieuw bezorgnetwerk In Nederland: GOFO. Hun motto: ‘Drive efficiency, Deliver trust’.
Beeld: Zuiver Beeld
Volgens Thijs Boots, Chief Sales Officer bij CIRRO, is het tijd voor een frisse wind: “Nederland is meer dan ooit toe aan een alternatief, aan een nieuwe club die de markt wakker komt schudden. Partijen als Colis Privé, Fadello en Red je Pakketje hebben het geprobeerd, maar ontbrak het aan beleid en volume. GOFO beschikt over beide.”
GOFO is geen kleine speler, benadrukt Peter van Keulen, Sales & Marketing Director bij CIRRO. “Het netwerk heeft de juiste investeerders aan boord en miljoenen pakketten per dag in omloop. Volume is essentieel om efficiënt en concurrerend te zijn. Dankzij dat fundament is GOFO in staat om snel door te groeien naar de top drie van bezorgdiensten in Nederland.”
Strategische uitbreiding
GOFO past volgens Van Keulen naadloos binnen de internationale strategie van het bedrijf. “CIRRO E-Commerce is de crossborder specialist voor retailers, fashionmerken en fulfilmentbedrijven die willen uitbreiden in Europa. Wij hebben de exclusieve rechten voor de verkoop van GOFO in Europa en de VS. Dat biedt een unieke kans om een efficiëntere, klantvriendelijkere en voordeligere vervoerder in de markt te zetten.”
Hoewel GOFO onafhankelijk opereert, is er een belangrijke schakel met CIRRO. “De ZongTeng Group, eigenaar van CIRRO E-Commerce, is ook investeerder in GOFO,” leggen Van Keulen en Boots uit. “ZongTeng is marktleider in crossborder logistiek vanuit China en levert pakketten voor klanten als Shein, TEMU en TikTok Shop. Met dat enorme volume kunnen we direct schaal realiseren in Nederland.”
Uitdaging én kans
De keuze om juist nu in Nederland te starten, is volgens Van Keulen en Boots logisch. “Ongeveer 20 tot 30% van alle pakketten in Nederland is import, en een groot deel daarvan komt uit China. Die keten wordt grotendeels gedomineerd door ZongTeng. Veel van die pakketten komen nu via PostNL of DHL binnen, maar kunnen straks rechtstreeks via GOFO bij de consument worden bezorgd. Het is eigenlijk heel logisch om met dat bestaande volume een eigen netwerk op te bouwen. Daarmee creëren we een stevig fundament. Vervolgens kunnen we lokale klanten toevoegen, het netwerk verder laten groeien en optimaliseren. Zo bieden we Nederlandse webshops een goedkoper alternatief ten opzichte van traditionele vervoerders.”
GOFO wil meer zijn dan een prijsbreker. “We brengen kennis uit China en de VS mee naar Europa. Die ervaring stelt ons in staat om lokale klanten beter te bedienen. We focussen op efficiëntie en scherpe tarieven, zonder fratsen. Wij sponsoren geen sportploegen, hebben geen grote overhead met honderd salesmedewerkers en geen stroperige besluitvorming. We zorgen ervoor dat het geld bij de ondernemer blijft. De Nederlandse markt is toe aan een nieuwe pakketvervoerder. Een partij die de telefoon opneemt, de klant helpt en eerlijk is over prijzen. Dat is precies wat wij willen zijn.”
Van Go Forward tot Go For It
De naam GOFO weerspiegelt volgens Boots de mentaliteit van het bedrijf. “In de VS opereerden we onder de naam GOFO Express en in Europa als Cirro Parcel. Deze zomer hebben we de merken samengevoegd tot één naam: GOFO. Het staat voor energie, voorwaartse beweging. Van ‘Go Forward’ tot ‘Go For It’. We willen iets fris en moderns uitstralen: we zijn geen traditionele postale vervoerder, maar volledig gericht op pakketten.”
Het hart van het Nederlandse netwerk klopt in Amsterdam, vertelt Van Keulen. “Daar staat ons sorteercentrum, uitgerust met een state-of-the-art sorteermachine. Vanuit hier worden pakketten met hoge snelheid verwerkt en voorgesorteerd per route. Onze bezorgers zijn allemaal partners oftewel Delivery Service Partners (DSP’s) die direct met ons samenwerken.”
De keuze voor dit model is bewust. “Het stelt ons in staat om de beste service en tarieven te bieden. DSP’s hebben hun eigen voertuigen, maar we voegen daar in 2026 onze eigen GOFO-branding aan toe op bussen, kleding en straks ook op elektrische voertuigen en cargobikes.”
Transparant en eerlijk
Een van de grootste verschillen met andere bezorgers is de transparantie van het prijsmodel. “Wij werken niet met piektoeslagen, dieseltoeslagen of CO₂-compensaties,” zegt Boots. “De prijs in de offerte is ook de prijs op de factuur. Wij hebben geen verticale structuren, geen businessunits of ingewikkelde processen. Iedereen – of het nu een retailer, fulfilmentpartij of marketplace is – krijgt dezelfde heldere tarieven.”
De samenwerking met bezorgpartners is bovendien aantrekkelijk, vertelt hij. “We betalen DSP’s per pakket, niet per uur of per dag. Wie sneller bezorgt, verdient meer. Dat zorgt voor motivatie en efficiëntie.”
Klaar om te groeien
GOFO heeft in Nederland inmiddels terminals in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Zwolle, met nieuwe vestigingen in Utrecht en Groningen in aanbouw. “We merken dat partners staan te popelen om met ons te werken,” zegt Van Keulen. “De markt is klaar voor een disruptor: een innovatieve concurrent die het anders aanpakt dan PostNL en DHL. Onze klantenservice is zeven dagen per week bereikbaar. We rekenen geen kosten voor bellen, nemen ook na 18.00 en in het weekend op. We zijn geen logge organisatie met hoofdkantoren die over elke beslissing moeten vergaderen. We bieden gewoon waar klanten recht op hebben: een eerlijke prijs, goede service en een uitstekende klantreis. Daar staat GOFO voor.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CIRRO
