Afgelopen 28 maart werden de Shopping Awards weer uitgereikt. Winnaars gelauwerd en flessen ontkurkt. In deze special licht de redactie Twinkle de winnaars en sponsors uit. Vandaag: de interviews met Mitchell Drion, co-founder Voomy en Dirk van den Boogaart, PR & Social Media Manager Amazon.
Wat betekent het winnen van deze prijs voor jullie?
Drion: ‘Het is een erkenning van de stappen die we hebben gezet in de wereld van marketplaces. Het bevestigt dat onze strategie – waarin data, klantgerichtheid en innovatie centraal staan – daadwerkelijk impact heeft. Daarnaast is het een enorme motivatie voor ons team, dat dagelijks werkt aan het verbeteren van de shopervaring en de groei van het merk.’
Wat verwacht je van een goede marktplaats?
‘Een sterke marktplaats biedt niet alleen verkoopmogelijkheden, maar ook strategische ondersteuning, zichtbaarheid en een goede logistieke ervaring.’
Hoe bied je klanten via een marketplace toch een goede customer journey?
‘In een competitieve markt is het essentieel om je als merk te onderscheiden. Bij Voomy doen we dit op elk contactmoment met de klant, van de eerste kennismaking op een productpagina tot de ervaring na aankoop. Onze onderscheidende kracht zit in innovatieve producten en duidelijke, hoogwaardige content. We maken gebruik van productvideo’s en zorgvuldig samengestelde productlistings met doordachte foto’s. Deze beelden tonen niet alleen de voordelen van het product, maar ook realistische gebruikssituaties.
Wat zijn jullie toekomstplannen?
‘Ons doel is een Europees A-merk worden binnen onze productcategorieën. Waar de markt momenteel wordt gedomineerd door grote Amerikaanse en Chinese merken of traditionele spelers die minder op innovatie focussen, zien wij mogelijkheden. Dit biedt ons de kans om een sterk Europees alternatief neer te zetten.’
Juryoordeel
'Voomy heeft een sterke ontwikkeling doorgemaakt, met veel groei, goede resultaten en duidelijke marktinzichten. Het bedrijf is klein, maar datagedreven en toont ondernemerschap. Deze ondernemers zouden elk product kunnen verkopen. Ondanks de uitdagingen van dunne marges en een hevig concurrerende markt, zijn ze succesvol en onderscheiden ze zich met innovativiteit (AI-datagedreven werken), focus en strategisch inzicht. De jury ziet veel potentieel en is onder de indruk.'
Sponsor Amazon over de award
Waarom is het sponsoren van juist deze award zo belangrijk voor jullie?
Van den Boogaart: ‘We willen de prestaties van verkopers op hun platform erkennen en vieren. Door hen aan te moedigen en te belonen, stimuleren we een cultuur van innovatie en kwaliteit binnen onze marktplaats.’
Waarom vinden jullie het belangrijk om op een marktplaats te verkopen?
‘Wanneer ondernemers succesvol zijn op Amazon, profiteren onze klanten van de producten en diensten die zij aanbieden. Daarom investeren we ook in het succes van deze ondernemers. We maken het voor bedrijven mogelijk om wereldwijd honderden miljoenen klanten te bereiken, merken op te bouwen en te groeien.’
Wat zijn de valkuilen bij het verkopen op marktplaatsen?
‘De grootste valkuil is om niet vanuit je doelgroep te denken. Een goede verkoper op marktplaatsen weet exact wie zijn klanten zijn en wat ze willen, en biedt hen daarbij een betrouwbare en positieve koopervaring.’
Tegen welke marketplace seller kijk je op en waarom?
‘Alpine. Zij verkopen niet alleen succesvol op Amazon, maar werken ook slim samen met ons team in Amsterdam om een nieuw product te ontwikkelen. Door naar klantfeedback op hun producten te kijken, konden we samen vaststellen dat klanten een product voor hifi-liefhebbers misten: een oordopje dat het gehoor beschermt, maar tegelijkertijd de audiokwaliteit in een concertzaal niet compromitteert. Daarom heeft Alpine de "Alpine Clear Tone" ontwikkeld en gelanceerd als een exclusief product op Amazon.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amazon Marketplace Seller Award: Voomy