Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Mark: Funeral Wraps

2024-09-09
1000562
  • [interview]
  • 1:25

Grafkisten wrappen met een ontwerp naar keuze. Dat is de core business van Funeral Wraps.

‘Iedereen wil wel een bijzondere uitvaartkist voor zijn dierbare overledene’, begint David van Ouwerkerk zijn verhaal. In zijn nieuwe webshop zijn uitvaartkisten te koop, beplakt met folie dat bedrukt is met allerlei ontwerpen: afbeeldingen van natuur, dieren, sport, bloemen, muziek et cetera. ‘De printfolie die wij gebruiken is van pvc-vrij materiaal. Dat is niet schadelijk voor het milieu en kan gewoon mee begraven of gecremeerd worden’, aldus de webshopeigenaar. Van Ouwerkerk is van huis uit grafisch ontwerper en signmaker en heeft al jaren een eigen reclamebedrijf, Sign Division. Voor zijn nieuwe shop maakte hij, naar eigen zeggen als eerste in de branche, een boek met 450 afbeeldingen en teksten waaruit mensen een ontwerp kunnen kiezen. De kosten voor het boek krijgen klanten terug als ze een bestelling plaatsen. In overleg kan ook een persoonlijk ontwerp gemaakt worden.

Funeralwraps.com, met als ondertitel ‘A memory that lasts’, is live sinds 1 augustus. De eigenaar heeft sinds die dag al meerdere gesprekken gevoerd met uitvaartondernemers die graag willen samenwerken. ‘Dat maakt het straks nóg makkelijker voor klanten, als de uitvaartondernemer ons boek bij zich heeft en ze direct samen een ontwerp kunnen uitzoeken’, vertelt Van Ouwerkerk. ‘Ik denk ook dat deze samenwerkingen het beter behapbaar maken voor de nabestaanden. Het is al moeilijk genoeg als een dierbare is overleden.’ Marketingwise vertrouwt hij ook op deze samenwerkingen. ‘Een afscheid is erg privé en ik vind het niet passend om daarvoor bijvoorbeeld reclame voor te maken op de socials.’

Op dit moment werkt de eigenaar voor de folies samen met M&J Design en voor de kisten met Uitvaartservice De Haan. ‘Het wrappen en bezorgen van de uitvaartkisten doen we zelf’, zegt Van Ouwerkerk, ‘binnen 72 uur.’