Twinkle | Digital Commerce

Waarom offline marketing ook voor e-commerce bedrijven belangrijk is

2024-07-19
1000562
  • [branded content]
  • 1:52

Een groeiend aantal bedrijven opereert uitsluitend online, e-commerce is booming. Met de online aanwezigheid van bedrijven kan het al snel interessant zijn om de focus op online marketing te leggen. Denk aan zoekmachine optimalisatie, het opzetten van een periodieke nieuwsbrief en het adverteren op sociale media.

In de praktijk blijkt dat pennen bedrukken voor bedrijfsbeurzen, bedrukte flyers huis-aan-huis verspreiden en bijvoorbeeld het gebruik van banners langs de kant van het veld bij de lokale sportvereniging minstens zo nuttig kan zijn. In dit artikel lees je waarom offline marketing ook voor e-commerce bedrijven belangrijk is. Op welke mate maak jij momenteel al gebruik van vormen van offline marketing in je marketingstrategie? 

Traditionele offline marketing vaak persoonlijker

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor de toepassing van offline, traditionele marketing. Denk bijvoorbeeld aan het persoonlijke karakter ervan. Neem het uitdelen van bedrukte pennen op een grote beurs. Op het moment dat een bezoeker de pen of een andere goody van je ontvangt, zal deze sneller geneigd zijn om een praatje aan te knopen. Een goede kans om je product of dienst aan te prijzen. In een gesprek is dat vaak makkelijker dan in platte tekst op je website. Er zijn verschillende partijen waar je deze bedrukte producten kunt bestellen. 

Je trekt niet alleen de aandacht door pennen uit te delen; denk bijvoorbeeld ook eens na over een beachvlag bedrukken bij drukzo, welke je voor je stand op de beurs kunt plaatsen. Zo’n beachvlag komt daarnaast van pas bij bijvoorbeeld een groot evenement dat je sponsort. 


Toon je lokale betrokkenheid met traditionele marketing

Een andere belangrijke reden om voor de toepassing van offline marketing te kiezen, is de lokale betrokkenheid die je hiermee aantoont. Denk nog eens aan het gebruik van een banner langs de kant van het sportveld. Het laat leden en bezoekers van de sportvereniging zien dat je maatschappelijk betrokken bent, wat het voor de consument aantrekkelijker maakt om een product of dienst bij je af te nemen. Consumenten nemen de afgelopen paar jaar steeds vaker heel bewust producten af bij lokale ondernemers om hen te ondersteunen.

Tegelijkertijd draagt het gebruik van offline, lokale marketing bij aan het vergroten van je naamsbekendheid. Dat laatste komt het vertrouwen dat consumenten in je onderneming hebben ten goede. Een consument moet de naam van een organisatie gemiddeld zeven keer zijn tegengekomen, alvorens de consument bereid is een product of dienst af te nemen.

 

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst: Lequal | Afbeelding: drukzo.nl