Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Bulgarije

2023-05-15
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:09

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: binnen de Europese Unie winkelen Bulgaren het minst online.

Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat er in Bulgarije het minst online wordt gekocht van alle EU-landen: 49 procent van de Bulgaren schafte in 2022 één of meerdere items of services online aan. Daarmee staat het Balkanland op de onderste plek van de lijst met alle EU-landen voor wat betreft webshoppen. Die lijst wordt aangevoerd door Nederland, waar 92 procent van de inwoners één of meerdere producten online kocht in 2022. Op plek twee en drie staan respectievelijk Denemarken met 90 procent, en Ierland met 89 procent. In de gehele Europese Unie heeft 75 procent van de inwoners in 2022 online gewinkeld. Een fikse groei in vergelijking met 2012, toen slechts 55 procent online een aankoop deed.

Aangezien er zo weinig online aankopen worden gedaan, is er nog veel ruimte voor groei in Bulgarije, dat ruim 6,8 miljoen inwoners telt. In 2022 werd er in de e-commercesector 1,4 miljard euro omgezet, iets minder dan het (corona)jaar ervoor (1,54 miljard euro). Voor 2023 is de verwachting dat de e-commercesector verder doorgroeit naar 1,9 miljard euro omzet. Daarmee zal Bulgarije de 68ste plaats bezetten van grootste e-commercemarkten, gevolgd door Marokko. Voor de komende vijf jaar voorspelt Statista een groei van 12,4 procent. Dat betekent dat er in 2027 een e-commerceomzet wordt verwacht van 2,9 miljard euro.

De populairste categorie binnen de Bulgaarse e-commerce is elektronica en media, goed voor 38,8 procent van de e-commerceomzet. Op de nummers twee en drie staan respectievelijk mode met 20,6 procent, en voedsel en persoonlijke verzorging met 20,2 procent. De grootste webshop in Bulgarije is het van oorsprong Roemeense platform Emag, waar een uitgebreid assortiment producten te vinden is – variërend van mobiele telefoons tot luiers. In 2021 was Emag goed voor een omzet van 132 miljoen euro, waarmee het hoog uittorent boven de rest van de top-5. De volgende op de ranglijst is modewebshop Obuvki, waar voornamelijk sportkleding wordt verkocht. Die webshop zette in 2021 36,3 miljoen euro om. Op de derde plaats staat de winkelketen Technopolis, die vooral elektronica verkoopt zoals wasmachines, tv’s en laptops. Technopolis noteerde in 2021 een omzet van 34,3 miljoen euro. De vierde plek is voor het Zweedse modeconcern H&M, met een omzet van bijna 32 miljoen euro. De top-5 wordt gecompleteerd met de bouwmarkt Praktiker, die in 2021 31 miljoen euro aan omzet genereerde.