Twinkle | Digital Commerce

‘Bij het nieuwe iDeal is consument in control’

2023-04-01
1000562
  • 1:22

Betaalmogelijkheid iDeal gaat vernieuwen. Nog dit jaar gaat de nieuwe versie live. Consumenten zitten straks meer aan de knoppen. De checkout wordt een stuk sneller en gemakkelijker.

Dat vertelde Amos Kater, head of products & schemes bij Currence, het moederbedrijf van iDeal, vandaag tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Nieuw is vooral dat klanten in de omgeving van hun eigen bank een profiel voor iDeal kunnen aanmaken. Dat profiel nemen ze vervolgens mee bij betalingen bij webwinkels die iDeal aanbieden. Ook kunnen meerdere banken worden gekoppeld aan het profiel.

Volgens Kater krijgt de consument bij ‘het nieuwe iDeal’ vooral meer gemak. Hij noemde als voorbeeld de checkout van platform bol.com. ‘Als je daar bestelt zie je automatisch je adres, betaalvoorkeur en komt het meest geschikte bezorgmoment naar voren. Alle bestelopties kun je met één druk op de knop kiezen. Die ervaring willen wij ook bieden, verbeteren, en breder aanbieden aan alle webshops.’

De vernieuwingen maken het betalen niet per definitie leuker, benadrukte Kater. ‘Betalen is natuurlijk niet leuk. Maar we maken het wel beter en makkelijker.’ Zo worden adresgegevens van consumenten automatisch doorgestuurd naar de desbetreffende webwinkel, mits de consument daar goedkeuring voor geeft. Voor ondernemers zorgen de veranderingen bij iDeal voor een hogere conversie, beloofde Kater.

In de toekomst wil iDeal daarnaast meer betaalmogelijkheden aan gaan bieden, zoals betalen in delen. En als het fundament staat, kijkt iDeal ook naar uitbreiding naar het buitenland. Hoewel dat door Kater niet verder werd geconcretiseerd.

Deze zomer moeten de eerste profielen bij aangesloten banken aangemaakt kunnen worden. Later dit jaar gaat het vernieuwde iDeal volledig live.