Twinkle | Digital Commerce

Hoe personalisatie helpt slim te groeien

2022-11-22
1000562
  • [branded content]
  • 4:33

Met een kleine en wendbare organisaties bouwt DIDI aan een nieuwe toekomst. Om klanten te binden en boeien, heeft het bedrijf een Customer Data Platform van EffectiveProfiles in gebruik genomen. ‘We kunnen niet met hagel schieten om onder de aandacht te komen, we moeten ons budget efficiënt inzetten. Een CDP biedt daar een hele goede oplossing voor, dat zien we maandelijks terug in de cijfers.’

Aan het woord is Paul de Vries, commercieel directeur bij DIDI. Vorig jaar sloeg het Nederlandse merk een nieuwe, duurzame weg in, met collecties die in kleine oplages worden geproduceerd.

Telde ons land ooit meer dan honderd fysieke winkels onder de vlag van DIDI, op dit moment is het merk alleen online te koop, op Didi.nl en bij Wehkamp. ‘Maar dat gaat veranderen’, zegt De Vries. ‘We zijn bezig om naast een retailstrategie ook een wholesale-strategie op te zetten, waardoor onze kleding te koop komt in multibrandstores in de Nederlandse winkelstraten.’

Waarom een Customer Data Platform?

Behalve duurzaam en multichannel wil het nieuwe DIDI ook datagedreven ondernemen, vervolgt De Vries. Ook staan personalisatie en retentie hoog in het vaandel bij het bedrijf. Daarom is DIDI actief op zoek gegaan naar een Customer Data Platform (CDP), een centrale gegevensbank die vergaande segmentatie en uiteindelijk personalisatie in verschillende kanalen mogelijk maakt. ‘Wij willen ons online onderscheiden met hoogwaardige service. Daarbij hoort dat je klanten zo gericht mogelijk aanspreekt, net zoals in de winkel. Een CDP brengt in kaart wat voor klanten er bij je op bezoek komen en wat ze interessant vinden, zodat je daar je aanbod en communicatie op kunt afstemmen. Zo kun je klanten binden en boeien, op een slimme en budgettechnisch verantwoorde manier, terwijl je ook juridisch aan alle voorwaarden voldoet. ’

Download de gratis whitepaper: 'Een CDP voor DIDI: 10 learnings'

EffectiveProfiles als verlengstuk van de marketingafdeling

In de zoektocht naar een CDP ging DIDI met verschillende aanbieders om de tafel: ‘Stuk voor stuk prima partijen’, aldus De Vries, ‘die elkaar technisch gezien niet veel ontliepen. We hebben voor EffectiveProfiles gekozen, vooral vanwege het goede gevoel en de mentaliteit. Er zijn aanbieders die je toegang geven tot een SaaS-speeltuin (Software as a Service, red.), waarin je eigen marketeers helemaal los kunnen gaan. Maar wij hadden meer behoefte aan een partij die dicht bij ons staat, die met ons mee blijft denken en die we in kunnen schakelen als we daar behoefte aan hebben. Ik zie EffectiveProfiles, met wie we op licentiebasis samenwerken, als een verlengstuk van onze marketingafdeling. Het is een Nederlandse partij met bewezen ervaring in fashion, en door de aantrekkelijke prijzen en voorwaarden konden we laagdrempelig en zorgeloos van start met een CDP. Het is het perfecte dekseltje voor ons pannetje.’

De doelgroep vinden

Voordat het CDP van EffectiveProfiles werd geïnstalleerd en ingericht, stelde DIDI een simpel en werkbaar stappenplan op met als doel om de hele funnel beter te kunnen managen. Ook werden vooraf KPI’s geformuleerd, om succes te kunnen definiëren. Het verhogen van de CLV (Customer Lifetime Value) is een hele belangrijke KPI voor DIDI, te verwezenlijken door onder andere aanbodoptimalisatie, gepersonaliseerde aanbevelingen op de website en gerichte retargeting.

Er is DIDI echter ook veel aan gelegen om nieuwe kopers te vinden voor het merk. De Vries: ‘In deze fase is acquisitie zeker zo belangrijk als retentie, we moeten er natuurlijk voor zorgen dat onze doelgroep met ons in aanraking komt. Dankzij EffectiveProfiles leren we klanten kennen aan de hand van profielen, en kunnen we look-a-like doelgroepen aanspreken, wat leidt tot 73 procent betere prestaties dan wanneer we onze brede doelgroep aanspreken. Ook kunnen we audiences uit het CDP inladen voor campagnes bij Google en Meta, waarmee we de juiste voeding bieden om onze doelgroep snel en efficiënt te kunnen vinden. Het reduceert waste: je kunt meer doen met hetzelfde budget.’

Full-funnel

EffectiveProfiles ondersteunt DIDI in de ‘full-funnel’, zegt De Vries, bij het genereren van achtereenvolgens awareness, traffic, conversie en retentie. ‘Om de effecten van de acties te kunnen meten voeren we continu A/B-tests uit. Het kan voorkomen dat campagnes bijvoorbeeld wel veel verkeer opleveren, maar dat bezoekers vervolgens niet kopen of onvoldoende doorklikken. Dan moet je bijschakelen. Zo krijg je daadwerkelijk meer inzicht in hoe jouw doelgroep reageert op jouw marketinguitingen. Dat vind ik ook het mooie van e-commerce, dat je die effecten zo goed kunt meten. Het is een prachtig mooi vak, waarbij je de klant steeds beter leert kennen.’

Marketing automation

De cijfers wijzen uit dat de samenwerking met EffectiveProfiles DIDI geen windeieren heeft gelegd, aldus De Vries. ‘Het gaat per maand beter, dat is hartstikke mooi. De conversie is verdubbeld en dat terwijl de investering in zo’n CDP relatief gezien helemaal niet zo groot is. We kunnen gedegen profielen opbouwen en audiences steeds gedetailleerder maken, uiteindelijk zullen we op persoonlijk niveau content en advertenties kunnen tonen. Ondertussen zijn we bezig om onze e-mailactiviteiten technisch te koppelen aan het CDP, zodat profieldata automatisch en realtime heen en weer kunnen worden gestuurd. Op dit moment worden onze mails al goed geopend en goed geklikt, maar als we slimmer gaan mailen zullen onze campagnes alleen maar aan kracht winnen. Dat maakt het leven nog makkelijker.’

No-brainer

De Vries noemt het een ‘no-brainer’ voor bedrijven om een CDP in gebruik te nemen, als ze dat nog niet hebben gedaan: ‘Je zit op een goudmijn aan data, die je direct voor je kunt laten werken. Begin klein, maar wel vandaag, zou ik zeggen. Heb je zelf de tijd, kennis of zin niet om je data te analyseren, haak dan niet af. Vraag hulp, zoals wij hebben gedaan, dat brengt je verder.’

Meer informatie over EffectiveProfiles vind je hier.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met EffectiveProfiles
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld