Twinkle | Digital Commerce

Duurzaam online winkelen: graag, maar hoe dan?

2022-06-24
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:25

De meeste consumenten vinden duurzaam online shoppen van belang, maar hoe dat dan moet is niet altijd duidelijk.

Dat blijkt uit onderzoek van Thuswinkel.org, uitgevoerd door Stakeholderwatch. 84 procent van de ondervraagden stelt bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. 68 procent zou daarnaast kiezen voor een duurzame afleveroptie, mits die wordt aangeboden. Ruim een derde is bereid om extra te betalen voor duurzame bezorging.

Tijd voor webwinkels dus om klanten bij te staan in het maken van duurzame keuzes, stelt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org. ‘We moeten consumenten handvatten geven voor hoe ze dat moeten doen. Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid over het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is cruciaal om klanten inzicht te geven, om transparant te zijn over duurzamere keuzes, en om ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden.’

Volgens de ondervraagden kunnen webwinkels het beste zelf plasticgebruik reduceren (88 procent) en minder verpakkingsmateriaal gebruiken (86 procent) om zelf te verduurzamen. ‘De vraag is of hiermee écht de grootste impact wordt gemaakt’, vervolgt Ten Ham. ‘Uiteindelijk is het vooral belangrijk om pakketten zo klein mogelijk te maken, omdat verzending van lucht zorgt voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie.’

Tot slot verwachten consumenten van webwinkels veel meer informatie en actie op het gebied van duurzaam online winkelen, dan nu het geval is. Pak die kans dan ook, besluit Ten Ham: ‘Maak je klanten bewust van de keuzes die jij hebt gemaakt en de keuzes die hij als klant kan maken en die daadwerkelijk impact hebben. De wil om duurzaam online te kopen is er. Nu is het tijd om de handen ineen te slaan.’