Twinkle | Digital Commerce

Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online

2022-05-17
1000562
  • [branded content]
  • 2:19

Voor ondernemers is het de laatste jaren steeds aantrekkelijker geworden, om een professionele webshop op te starten. Het helpt bedrijven hun omzet een impuls te geven, of de kosten te drukken door bijvoorbeeld een fysieke vestiging te sluiten. Dat een webshop interessanter is geworden blijkt uit de statistieken over het gedrag van consumenten. Met het percentage kleding, sportartikelen en reizen wat online gekocht werd is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit merken ook webshops binnen deze branches, onder meer de online verkopen van kinderkleding van Like Flo groeide explosief bij een webshop als Kixx online. Ook andere webshops zagen hun omzet toenemen.

Percentage online aankopen explosief toegenomen

Uit de data over het koopgedrag van Nederlandse consumenten blijkt dat in 2015 zo’n 54% van de Nederlanders eens per kwartaal producten online bestelde. Zoals reeds genoemd werd, waren met name kleding en sportartikelen populair. In de afgelopen paar jaar is dat percentage fors toegenomen: in 2019 kocht 64% van de Nederlanders eens per kwartaal wat online, in 2021 was dat zelfs 77%. De sterk oplopende trend lijkt de komende jaren door te zetten, als is de groei misschien minder groot. Immers, door de pandemie was het lange tijd niet eens mogelijk om producten in fysieke winkels te kopen. Men werd hierdoor enigszins gedwongen online aankopen te doen.

Trends in het type online aankopen

Kijken we naar het type product wat consumenten online kopen, dan blijkt circa 59% van de Nederlanders boven de 12 jaar in 2021 eens per kwartaal kleding of schoenen te hebben gekocht. Een jaar eerder lag dat percentage nog op 48%. Nog groter wat de stijging in het percentage consumenten wat maaltijden bestelde via het internet: van 35% in 2020 naar 47% in 2021. Andere productgroepen waar een duidelijke groei zichtbaar was: meubels, woonaccessoires, sportartikelen, gedrukte boeken, cosmetica en parfums. Bij voertuigen en onderdelen daarvoor bleef de groei beperkt: van 9% in 2020 naar 11% in 2021.

Opzetten webshop vergt wijzigingen binnen organisaties

Om als ondernemer te kunnen starten met een succesvolle webshop is het essentieel een aantal processen te wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan het logistieke proces achter zo’n webshop. Producten moeten tijdig bij de klant geleverd worden. Concreet betekent dit tegenwoordig een volgende werkdag. Daarnaast moet ook de klantenservice ingericht zijn voor het bieden van service aan klanten die hun producten online kochten. Is de klantenservice onvoldoende bereikbaar, dan leidt dit vaak al snel tot negatieve recensies.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal
Tekst: Lequal | Afbeelding: 123RF