Twinkle | Digital Commerce

'Er is geen sector die meer dynamiek of vernieuwing met zich meebrengt'

2022-03-09
1000562
  • [interview]
  • 3:06

Geboren en getogen Eindhovenaar Menno Dings werkt al zijn halve leven in fashion retail. En hoe gek het ook mag klinken, hij is zelf eigenlijk geen online shopper. ‘Ik koop er alleen functionele zaken, of op prijs, uit gemak. En het gaat dan om dingen zonder beleving. Ik oriënteer me altijd online, maar als ik iets echt wil hebben koop ik dat live.’ Onlangs startte hij als head of marketing & e-commerce bij Only for Men.

Achtergrond

‘Ik leerde het retailvak in de jaren negentig in een fysieke winkel. Ik mocht participeren in een nieuw concept met een webshopje ernaast. Dat smaakte naar meer. Ik begon voor mezelf met T-shu, een fysieke winkel met T-shirts en sportsneakers. Daarna ontstond al snel Werockyoursocks.com. Op deze manier vergrootte ik mijn bereik van Eindhoven tot aan Tokio. Ik geloofde destijds al in een combinatie van on- en offline werelden. Toen ik een gezin kreeg stopte ik met ondernemen en ging ik aan de slag bij Jeansandfashion.com. Vervolgens werkte ik zeven jaar bij grootwinkelbedrijf B32 Groep dat, toen ik er begon, online nog in de kinderschoenen stond. Eind 2021 was het tijd voor een nieuwe stap en begon ik bij Only for Men.’

Inspiratie

‘Waar ik voorheen mijn inspiratie vooral offline opdeed, zie ik het nu met name online, bijvoorbeeld bij Mr Porter. Maar eigenlijk vind ik overal inspiratie: op platforms, bij merken, interieurstijlen en in gesprekken met vakgenoten. En nu ik door corona gedwongen al een tijd vooral online zoek, is de hang naar het offline gedeelte bij mij weer groot. Ik wil graag weer reizen, zelf dingen aanraken/voelen en bij de bron kopen, niet via een online reseller.’

Digital commerce

‘E-commerce is zo interessant omdat het sneller dan snel gaat. Er is geen sector die meer dynamiek of vernieuwing met zich meebrengt. Dat is heel meerledig: of het nou vanuit marketing is of vanuit technologie, platforms en hun mogelijkheden, de levenscyclus van een product, de duurzaamheid, alles doet mee.’

Ontwikkeling

‘Een interessante ontwikkeling op technisch vlak vind ik de progressive web application (PWA). Deze techniek stemt meer af op de behoeftes van klanten. Bij Only for Men omarmen we dat: we ontwikkelen zelf een PWA-platform en willen daar ook merken op aansluiten.’

Vrije tijd

‘Buiten mijn werk ben ik een fervent fietser en ik heb een gravelbike. Daarmee kun je zowel mountainbiken als wielrennen, het biedt me het beste van twee werelden. Ik kan gewoon een eind fietsen, maar ik kan ook op avontuur. En daar houd ik van. Verder ben ik een mensenmens, ik ben graag met mijn gezin – vriendin en twee dochters –, vrienden en familie. Het biedt me ontspanning, inspiratie en ik leer ervan. En wat betreft vakanties: ik heb in het verleden heel veel gereisd en al flink wat van de wereld gezien. Nu kies ik meer voor ontspanning en gemak.’

Trots

‘Ik ben best trots op de startperiode in mijn nieuwe baan. Ik begon op 1 december en binnen twee weken werd er weer een lockdown afgekondigd. Ik ben trots op de positiviteit die we zowel intern als extern hebben weten te creëren en uit te stralen in tijden dat het extreem dynamisch retailen is. We hebben een prettig tegengeluid laten horen door de buitenwereld te laten weten dat er een nieuw virus rondwaarde, het positiviteitsvirus. Vervolgens hebben we een eigen OFM Ministerraad – met positieve titels –benoemd waarin ik Minister van Enerverende Zaken ben. Dat is niet onopgemerkt gebleven.’

Motto

‘”Zorg dat je geen spijt krijgt van dingen die je niet hebt gedaan”, is mijn motto. Oh en schrijf er nog maar eentje op: “Carpe diem.” Die hoort ook bij mij.’