Twinkle | Digital Commerce

Eind aan versnipperd IT-landschap met MontaWMS

2022-02-24
1000562
  • [branded content]
  • 5:06

Het aantal webwinkels is sinds het begin van de coronacrisis in 2020 met meer dan de helft gestegen. Dat zorgt voor een enorme toename in logistieke werkzaamheden. In e-commerce warehouses zijn bedrijven alleen maar drukker geworden met het inbounden van producten, het voorraadbeheer, het orderpicken, de verzending, de retouren en het inkoopproces voor de beste voorraad. Het komt regelmatig voor dat een e-commerce bedrijf voor al deze diverse processen met een groot aantal verschillende licenties werkt, waardoor omslachtig en inefficiënt te werk wordt gegaan. Dat hoeft niet langer zo te zijn.

Manager Klaas Verrips van MontaWMS vertelt: “We realiseerden ons bij Monta dat dat anders kan. We bieden met MontaWMS een totaalpakket aan, waardoor webshops niet meer met een versnipperd IT-landschap hoeven te werken. Alle processen worden via MontaWMS afgedekt; van het inkoopproces en de retouren tot aan de vervoerders-mogelijkheden.” Verrips geeft een aantal voorbeelden van licenties welke in dit geval kunnen worden stopgezet. “Veel webshops nemen een licentie af bij een externe partij om toegang te krijgen tot een retouren-systeem. Bij MontaWMS zit een retouren-module standaard inbegrepen in de software. Naast het verwerken van retouren zien we ook dat veel e-commerce bedrijven gebruik maken van een aparte licentie voor het inkoopproces. Ook deze is bij gebruik van onze software weg te strepen.”

In de magazijnsoftware van Monta worden door middel van Machine Learning nauwkeurige voorspellingen gedaan met betrekking tot de benodigde voorraad. Specifieke rapportages tonen hoe gewild de producten zijn en welke items al lange tijd op voorraad liggen. De klant wordt zo aangespoord om hierop actie te ondernemen en kan slim voorraad inkopen. “Daarnaast worden verbanden tussen artikelen die vaak samen worden verkocht getoond aan de klant. Dit is trouwens ook efficiënt voor de indeling van het magazijn; zo weten we dat deze producten bij elkaar in een stelling moeten liggen en hierdoor worden de looproutes ook weer geoptimaliseerd. Tenslotte zien wij veel gebruikers die speciale software onder licentie aanschaffen om de consument de keuze te bieden tussen vervoerders en pick-up points (check-out mogelijkheden), maar ook licenties voor personeelsplanning en voor het aanmaken van shipping-labels worden aangeschaft. Dit zit allemaal in onze software oplossing. Dit maakt dat je met één aanspreekpunt je gehele backend-operatie uiterst soepel kan laten verlopen!”, aldus Verrips.

In een e-commerce warehouse vinden ontzettend veel processen plaats, dit proberen wij simpeler, sneller en overzichtelijk te maken voor webshops.

Voordelen

De voordelen van het werken met één partij voor deze diverse warehouse-processen zijn volgens Verrips legio: “Medewerkers hoeven maar in één applicatie te werken in plaats van drie of vier. Dat werkt sneller en overzichtelijker. Daarnaast kunnen er ook geen problemen meer ontstaan door de koppelingen tussen de diverse applicaties. Met één koppeling tussen MontaWMS en bijvoorbeeld je Magento- of Shopify-webshop dek je al die processen af in je magazijn.” Bovendien biedt MontaWMS ook andere oplossingen die je in staat stellen nog sneller je e-commerce orders te verwerken. Verrips daarover: “Naast de e-commerce magazijnsoftware die we leveren om online orders te verwerken, hebben we ook diverse hardware-systemen die ervoor zorgen dat je nog sneller en efficiënter kunt werken. Deze hardware is uitvoerig getest en uitgedacht door ons Monta R&D-team en wordt ook gebruikt in onze eigen 14 warehouses. Deze hardware is, net als de software, ook beschikbaar voor externe klanten.”

Logistieke disco

De hardware in combinatie met de magazijnsoftware blijkt een gat in de markt. Klanten nemen eigenlijk niet het MontaWMS af zonder bijbehorende hardware. Een voorbeeld van deze hardware is het Put to Light systeem. Verrips legt uit: “Een medewerker kan in één keer de producten voor zo’n 40 tot 80 bestellingen uit het magazijn picken en deze vervolgens uitsorteren via een soort hele grote vakkenkast. Dat gaat als volgt: Onder ieder vak uit de kast is een lampje gemonteerd. Het systeem zorgt ervoor dat er een lampje gaat branden op de plek waar het product van de bestelling geplaatst moet worden. Zodra het product dan op de juiste plek is gelegd kan de medewerker het bijbehorende lampje uitdrukken. Als het vak vol is en de order is afgerond, dan kan deze order door het vak worden geduwd zodat de persoon bij de inpaktafel aan de andere kant weet dat de order klaar is voor verzending.” Deze kasten, ook wel ‘e-check walls’, worden pre-fab door Monta geleverd. Inmiddels is er echter ook een POP UP Put to Light systeem. De klant zorgt dan zelf voor stellingen met vakken. Voor deze stellingen wordt een ‘put to light’-frame gehangen die gemonteerd wordt aan de stellingen.

Alle processen worden via MontaWMS afgedekt; van het inkoopproces en de retouren tot aan de vervoerders-mogelijkheden.

Warehouse Control System als add-on

Robotisering binnen e-commerce is volop in ontwikkeling, dat is geen verrassing in een sector vol repetitieve processen. Uiteraard wordt daar ook via MontaWMS rekening mee gehouden en op ingespeeld. Pick- en Put to Light systemen, verschillende soorten robots; het is zo maar een greep uit de innovatieve hardware die MontaWMS kan leveren. Verrips licht toe: “Met het Warehouse Control System (WCS) is het mogelijk om gerobotiseerde apparatuur aan MontaWMS te koppelen die je orderpicking verder automatiseren. Belangrijk hierbij is dat de diverse hardware-systemen ook onderling goed met elkaar kunnen samenwerken.” Verschillende hardware-systemen kunnen door het WCS worden aangestuurd. Denk bijvoorbeeld aan de robots die stellingen door het magazijn kunnen verplaatsen. Wanneer de software de toenemende vraag naar een bepaald product herkent, brengen de robots de stellingen met dat product dichter bij de plek waar de orders door de medewerkers kunnen worden gepickt, ingepakt en verzonden. Wanneer er dan een bestelling wordt gedaan hoeven de robots nog maar een korte route naar de pick-plek te rijden. De medewerkers hoeven hierdoor niet door de magazijnen heen te lopen, dit bespaart een hoop tijd en zo’n 10 tot 20 km per dag per medewerker. Dit werkt ook andersom: Wanneer de software weet dat bijvoorbeeld de kerst voorbij is dan worden de kerstartikelen weer helemaal achterin het magazijn geplaatst. Dat gebeurt op een manier dat er continu voor maximale opslagdichtheid wordt gezorgd. Verrips legt uit: “Als er veel orders verwerkt moeten worden in het magazijn dan is de noodzaak om te automatiseren alleen maar groter. Het MontaWMS-systeem in combinatie met het WCS zorgt ervoor dat hierin diverse automatiseringsslagen zijn te maken! Mooi om te zien dat klanten hierin mee durven gaan.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Monta.