Twinkle | Digital Commerce

'Als ik opnieuw moest beginnen zou ik no way in het sanitair gaan'

2022-02-28
1000562
  • [interview]
  • 8:04

Het is geen geheim dat er in e-commerce grote successen worden geboekt. Toch zijn de mensen achter die succesvolle websites weinig zichtbaar. Enkele uitzonderingen daargelaten, maar dan zit je al snel in het straatje van Pieter Zwart. En je hebt Chahid Charrak. Onder de naam Dutch Performante is de mede-eigenaar van Tegeldepot te zien in YouTube-video’s met titels als ‘De grootste popcornbak ooit’ met honderdduizenden views, en op Instagram deelt hij zijn dagelijkse beslommeringen met 487.000 volgers. Hoewel de meeste volgers vooral geïnteresseerd zullen zijn in de goudkleurige Lamborghini Huracan Performante waarmee hij geregeld door het beeld rijdt.

Zoek hem op in Google en je krijgt direct voorgestelde vragen als ‘Hoe is Chahid Charrak rijk geworden?’, ‘Hoe duur is de auto van Dutch Performante?’ en ‘Welke bedrijven heeft Dutch Performante?’. In diverse interviews is te lezen hoe Charrak op zijn veertiende school verliet en nu dankzij de sanitair- en tegelhandel in een miljoenenvilla woont. Hoog tijd dus om deze ‘Bekende E-commercer’ te spreken. En met name ook zijn compagnon en oprichter van Tegeldepot, Eelco Kalsbeek, die normaliter achter de schermen blijft.

Zwemmend rijk

De twee waren al ruim voor de oprichting van Tegeldepot bevriend. Toch duurde het lang voor ze de handen ineen sloegen. Kalsbeek startte in 2008 samen met toenmalig compagnon Floris Immerzeel sanitairbedrijf Tegeldepot; Charrak begon in dat zelfde jaar zijn eigen sanitairzaak Megadump in Tiel. Zonder dat ze dat van elkaar wisten. Kalsbeek: ‘Wij hadden iets van: moet hij ineens óók zo nodig in sanitair.’ Charrak lacht: ‘Ik wist niet eens dat jullie dat gingen doen hè!’ Kalsbeek: ‘Ja, ja.’

Dit had voor wrevel tussen de vrienden kunnen zorgen, maar het verhaal wil dat de twee bedrijven elk een eigen weg inslaan. Waar Kalsbeek steeds meer ging focussen op sanitair, deed Charrak dat juist op tegels. Kalsbeek: ‘Wij vonden tegels ingewikkeld. Breekbaar en duur. Daarom hebben wij ons puur gericht op sanitair. En hij zat juist op tegels.’ Voor Charrak gaf vooral de kennis die de anderen hadden van online de doorslag. ‘Ik snapte dat spelletje niet en was er te laat mee. Als we elkaar zagen hadden we de afspraak: we zijn concurrenten, dus we praten niet over het werk. Maar op een dag lag ik bij hem thuis in het zwembad en hadden we het over online, en hij zegt ineens: “Wij hebben 19.000 euro omzet online. Ik: “Per maand?” Nee, per dag. Daar schrok ik wel even van, ik geloofde het niet.’ Kalsbeek: ‘Wij wilden absoluut niet dat hij dat ook ging doen, daarom hadden we dat altijd voor ons gehouden.’ Charrak: ‘Dus oké, ik gaf hen wat info over mijn zaak en zij lieten mij de statistieken zien in het Geckoboard, de analytics pagina. “Wacht maar”, zeiden ze, “meestal rond acht uur ’s avonds gaat-ie los.” En daar ging-ie hoor; daar gíng-ie! Hoe oneerlijk is dat! Ik maar werken en zij liggen gewoon in het zwembad rijk te worden …’

Tekst loopt door onder de foto.

Vlaggenschip op stoom

Het zwembad van Kalsbeek werd een plek waar steeds vaker informatie werd uitgewisseld. ‘Op een gegeven moment kwam een grote leverancier van ons met een prijsverhoging, dat ging ons echt duizenden euro’s kosten. We hadden afgesproken dat we het niet over werk hadden, maar dit was zeg maar wel even belangrijk. Chahid was sowieso meer die hard met inkopen.’ Charrak: ‘Ik zeg oké, maar dan wil ik ook weer wat van jullie weten. Bij die en die leverancier betaal ik zeker 20 procent minder dan jullie. Nou, de pleuris brak uit!’ Beiden lachen. Kalsbeek: ‘Wij waren met Tegeldepot de grootste afnemer van die leverancier. Je moest dat gezicht eens zien toen ik weer later vertelde dat wij samen gingen! Maar nu nemen we nog meer bij ze af, dus ze hoeven niet te klagen hoor.’

In 2016 was het dan eindelijk zover: Tegeldepot en Megadump gingen met elkaar in zee en in het zwembad hoeven niet langer bedrijfsgeheimen te worden besproken. Hoewel de ondernemingen officieel onder de noemer I.K. Business Invest vallen, wordt meestal vlaggenschip Tegeldepot als hoofdnaam gebruikt. Zo kwam het bedrijf in 2016 de Twinkle100 binnen, op plek 154 met een online omzet van 5 miljoen euro. In de jongste editie staat Tegeldepot op de 88ste positie met 40 miljoen euro online omzet en ook in 2021 groeide het bedrijf stevig door. Het afgelopen jaar was ruim 65 procent van de omzet afkomstig uit de webshops.

Chahid Charrak:
‘Influencer én ceo van Tegeldepot is een combinatie van marketing en plezier’

Omzet pompen en marktaandeel pakken

Kalsbeek: ‘We hebben in de beginjaren met name gefocust op het creëren van omzet, een techniek die je toen vooral zag bij buitenlandse enterprises. “Omzet pompen en marktaandeel pakken.” Dat waren magere jaren, omdat we vrijwel tegen kostprijs leverden. We waren een prijsvechter.’ Charrak: ‘Dat moest ook wel, in 2008 zaten we midden in de crisis. Toen kon je nog geen tegels van 30 euro per stuk verkopen, of badkamermeubels van boven de 1.000 euro. Vanaf 2016 werd dat anders. Nu verkopen we tegels van 300 euro per stuk. Mensen kiezen niet meer standaard wit, zwart en grijs omdat ze het huis misschien weer willen verkopen. Ze kopen nu wat ze echt mooi vinden. Gouden kranen, zwarte kranen, gekleurd keramiek, daardoor is het spel veel leuker geworden.’

Tegeldepot zocht een eigen specialisme, wat het bedrijf onderscheidt van concurrenten. Daarbij komt de kennis van tegels en het netwerk van Charrak goed van pas. ‘In Nederland heb je ofwel specialisten in sanitair met een klein beetje tegels, ofwel tegelzaken met een klein beetje sanitair. Wij zijn de enige die dat fiftyfifty doet. De meeste sanitairzaken hebben tegels van de groothandel; wij gaan zelf naar Spanje, Italië, de hele wereld rond om unieke tegels te vinden. We zijn ook de enige in Nederland met grote platen van 1.20 bij 2.40 of 2.80 op voorraad.’

Ondernemer en influencer

Wat bijdraagt aan de naamsbekendheid van Tegeldepot is de roem die Charrak verkreeg als socialmediapersonality. Hoe hij dat weet te combineren met een drukke baan als mede-eigenaar en directeur van Tegeldepot, Megadump, Tegel en sanitairmagazijn, en Rush – een handel in autoverzorgingsproducten? ‘Ik film gewoon wat ik op een dag doe. De ene keer is dat als ik voetbal zit te kijken, dan weer als ik met de kinderen aan het motorcrossen ben, maar ook gewoon hier op de zaak.’ Kalsbeek voegt toe: ‘Vroeger runden we de zaak helemaal samen. Nu merk ik wel dat hij hier heel druk mee is. Maar we hebben intern een goede laag opgebouwd die ons ondersteunt.’ Charrak: ‘Natuurlijk kost het tijd, maar het biedt ook mogelijkheden. Zo ben ik hierdoor een onderneming gestart met Bizzey (hiphopartiest en dj, red.), en krijg ik voor een andere samenwerking een aandeel in een uitzendbureau. We leveren badkamers aan bekende influencers zoals Dave Roelvink, Enzo Knol, daardoor kent iedereen ons. En ook belangrijk: alles wat ik binnenkrijg delen we. Dit kledingmerk dat ik draag’ – Charrak wijst naar zijn trui – ‘daar krijg ik geld voor. Daar krijgt hij de helft van. Alle ondernemingen waar ik via social in ga, daar krijgt hij een aandeel in. Anders gaat het niet goed. Ik ben een influencer én ceo van Tegeldepot: een combinatie van marketing en plezier.’

Tekst loopt door onder de foto.

Clicks & bricks

Online bleef Tegeldepot de afgelopen jaren groeien en door de lockdowns is dat aandeel groter dan ooit. Toch kunnen Charrak en Kalsbeek het belang van de fysieke winkel niet genoeg onderstrepen. In de winkel worden de artikelen verkocht waar meer marge op zit, terwijl mensen online sneller voor de goedkopere producten gaan. ‘Alleen online een sanitairwinkel is kansloos. Je hebt clicks én bricks nodig, anders houd je er te weinig aan over.’ Daarnaast is advies gewoon van belang bij een technisch product als dit, stelt Kalsbeek. ‘Als het alleen om een wastafelkraan gaat, of als je heel goed weet waar je mee bezig bent, dan kun je gewoon online bestellen. Maar de meeste mensen hebben die kennis niet – en veel klussers trouwens ook niet. Ik zou het niemand aanbevelen om zonder advies in de winkel een complete badkamer te bestellen.’
Kalsbeek: ‘Toen we de coronacrisis ingingen dacht ik: als we het jaar met een normale winst kunnen afsluiten, dan hebben we al gewonnen. Onze showrooms zijn twee keer dicht geweest. Toch hebben we opnieuw meer omzet gedraaid. Het jammere is dat we er niet meer aan overhouden, door alle prijsverhogingen op containers en de oplopende gasprijzen.’

Groeimogelijkheden

Met zes ondernemingen, een zestigtal panden en dure auto’s op hun naam hebben de heren weinig te klagen. En groeipotentieel is er nog te over, want sanitair is in Nederland een miljardenmarkt. Toch klotst het geld er niet tegen de tegels en word je vandaag de dag niet zo makkelijk meer sanitairmiljonair. De marges zijn klein. Charrak: ‘Neem een toiletset, zoiets bestaat uit losse attributen. Als je die los moet inkopen, met de transportkosten erbij, dan verkoop je al snel tegen minmarges. Tegenwoordig is het nog lastiger nu de containerprijzen door het dak gaan. 14.000 dollar moesten we laatst betalen voor container! Dat is niet normaal.’ Export naar het buitenland is lastig, vanwege de hoge transportkosten en kleine marges. En binnen Nederland zijn de kruimels wel verdeeld. ‘Een paar jaar geleden zijn we bij een paar partijen langsgegaan. We hebben ze gevraagd: wat gaan we doen, blijven we elkaar kapot concurreren, of gaan we samen een keer geld verdienen?’ Kalsbeek: Dat gebeurt netjes hoor, het is niet dat we prijsafspraken maken in de markt. Maar nul marge, daar kan niemand van bestaan. Je hebt nog wel wat cowboys die de prijs vernachelen, maar dat zijn eendagsvliegen.’
Charrak: ‘Je kunt de niche in gaan, je kunt het proberen te winnen op prijs, maar dan ben je vooral druk met geen geld verdienen. Als ik opnieuw moest beginnen dan zou ik no way in het sanitair gaan.’ Kalsbeek: ‘Wat zou je dan doen?’ Charrak: ‘Thuisbezorgd lijkt me wel wat, of Picnic, dat zou ik wel willen hebben.’

Over Tegeldepot
Tegeldepot werd in 2008 opgericht en fuseerde in 2016 met Megadump Tiel. Inmiddels behoort ook Tegelensanitairmagazijn tot de groep en is het bedrijf volgens de eigenaren uitgegroeid tot een van de grootste tegel- en sanitairwinkels in Nederland. Naast de webshop heeft Tegeldepot showrooms in Zeewolde en Meppel.

Beeld: Zuiver Beeld