Consumenten nemen steeds vaker het gebruik van recyclebare materialen in verpakkingen mee als ze voor een webshop kiezen. Voor het grootste deel zijn plastic verpakkingen helemaal uit den boze.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van DS Smith. Inmiddels wil een kwart van de consumenten niet meer bij een online winkel bestellen als het verpakkingsmateriaal moeilijk te recyclen is. 72 procent van de Nederlandse ondervraagden wil het liefst zo min mogelijk plastic verpakkingen ontvangen.
Consumenten worden dus steeds kritischer op de soort verpakkingen die ze ontvangen. Ook de staat van de levering blijkt steeds vaker doorslaggevend. Een meerderheid van de ondervraagden wil niet meer online bij een bedrijf bestellen nadat ze een product in een beschadigde verpakking hebben ontvangen. Dat laatste komt regelmatig voor, aangezien meer dan de helft van de Nederlandse respondenten aangeeft jaarlijks wel een keer een beschadigde verpakking, productverpakking of product te ontvangen.
Het onderzoek is gedaan in opdracht van een papiergigant dus het verdient wel dat je je mag afvragen hoe het onderzoek is uitgevoerd. Over verpakkingen: deze moeten ten eerste functioneel zijn, dus de producten vervoeren en beschermen. Daarna en daarnaast is uiteraard van belang dat afval wordt voorkomen en wanneer dat niet mogelijk is, de verpakking te recyclen is.
Het is een misvatting dat kunststof verpakkingen per definitie slecht en niet recyclebaar zouden zijn. Daarnaast geldt dat ook overige materialen niet altijd even goed recyclebaar zijn. Zo komen er steeds meer papieren verpakkingen op de markt die gelamineerd zijn. Ook deze verpakkingen zijn niet altijd even goed te recyclen.
Zoals voor alles geldt dat de consument best kritisch mag zijn, maar dat een goede voorlichting van belang is. Gebruik van bepaalde materialen is niet altijd verkeerd, maar het dient duidelijker te worden gemaakt wat het nut is. De producent moet zich afvragen of het ook anders kan. Dit geldt voor kunststof, maar zeker ook voor papier: maak dozen op de juiste maat, voorkom te grote lege ruimtes (over-verpakking) waardoor extra vulmateriaal nodig is.