Twinkle | Digital Commerce

De digitale lat voor de last mile ligt steeds hoger

2021-11-12
1000562
  • [branded content]
  • 3:19

Consumenten willen bij een online aankoop soepel door een checkout vliegen. En leggen daarbij de lat voor pakketbezorging steeds hoger. Een pakket moet snel én in één keer bezorgd worden. Door slimme oplossingen in je check-out kan je hierop inspelen als e-commerceondernemer.

Want de verwachtingen van online shoppers nemen steeds verder toe. Vanaf het moment dat ze op zoek zijn naar een product tot aan de daadwerkelijke online aankoop en het hele proces daarna; de consument verwacht dat dit zonder problemen verloopt. Obstakels, hoe klein ook, worden steeds minder geaccepteerd, omdat vooroplopende techbedrijven de lat voortdurend hoger leggen. Vervoerders zoals PostNL zijn hierin een belangrijke schakel. Het is essentieel dat zij perfect geïntegreerd zijn in de customer journey.

Leid je klant soepel door de checkout

En één van de belangrijkste momenten tijdens de customer journey is natuurlijk het afrekenen, de digitale checkout. Het gaat daar wel eens mis door een spellingsfout of doordat de consument simpelweg de verkeerde adresgegevens invult. Met een adrescheck kun je dit probleem ondervangen. Nadat je klant een postcode en huisnummer heeft ingevuld vullen de andere adresgegevens automatisch aan. Check!

Bied bezorgopties aan

Een ander belangrijk onderdeel voor de klanttevredenheid is dat je inspeelt op de bezorgvoorkeuren van je klanten. Uit onderzoek van SendCloud blijkt dat online shoppers tussen de twintig en veertig jaar oud hoge eisen stellen aan hoe en wanneer zij hun pakketten ontvangen. Niet vreemd, want zij weten niet beter dan dat ze hun online aankopen meestal zonder problemen thuis ontvangen. Verschillende bezorgopties bieden is dan van belang. Zoals de volgende opties:

  • Bezorgen op PostNL-punt
    Millennials zijn vooral op zoek naar gemak. Denk aan controle hebben over waar, wanneer en hoe hun pakketten bezorgd worden. Daarnaast speelt voor steeds meer mensen het klimaat een belangrijke rol. Om Co2-uitstoot te beperken kiezen zij voor bezorging op ophaalpunten, in plaats van bezorgauto’s rond te laten rijden.
     
  • Bezorgvoorkeuren: tijdvak, dag of locatie
    Bied ook in je checkout de mogelijkheid om bezorgvoorkeuren te kiezen. Zoals het juiste tijdvak, de gewenste dag of locatie. Ook kun je in de checkout aangeven wat er met een pakket gebeurt als je klant niet thuis is. Bijvoorbeeld dat de vervoerder het pakket bij de buren afgeeft of bij een ophaalpunt. Maar dit kan ook op een afgesproken plek zijn, zoals in de schuur.
     
  • Pushbericht ‘Bezorger is er bijna!’
    Een andere oplossing om de klanttevredenheid te verbeteren is om je klanten vijftien minuten voordat de pakketbezorger voor de deur staat een push-bericht op hun mobiel te versturen. Veel mensen vinden zo’n bericht fijn, omdat ze daarmee nog beter hun eigen tijd kunnen indelen: weer een stap in de totale customer journey naar een tevreden klant.
     
  • Pakketautomaat
    Met een pakketautomaat bepaalt de consument zelf wanneer hij of zij een pakket ophaalt. In de komende jaren wordt het aantal pakketautomaten in Nederland fors uitgebreid en kijken steeds meer woningbouwverenigingen naar mogelijkheden om deze kluizen in hun complexen te integreren en te voorzien van extra functionaliteiten. Zoals gekoelde kluizen, wat voor versproducten zoals maaltijdboxen ontzettend handig is.
     
  • Pakketkluis-aan-huis
    In de pakketkluis-aan-huis kan de bezorger een pakket op elk moment achterlaten, in een kluis bevestigd aan de woning van je klant. Die hoeft verder geen rekening met de bezorging te houden. Op het tijdstip dat het de ontvanger uitkomt, maak hij de kluis open en haalt zijn pakketje eruit.

De toekomst van bezorgopties

In de toekomst kunnen onder meer kofferbaklevering en slimme deuren die (op afroep) automatisch open gaan inspelen op klantbehoeften. Zodra slimme auto’s vaker gebruikt worden, kan iedere auto in potentie een pakketautomaat worden. Dan zou deze ontwikkeling een vlucht kunnen nemen. Wij volgen en testen deze en alle ontwikkelingen op de last mile natuurlijk op de voet!

Samenvattend verwachten consumenten een soepel verloop van hun online aankoop en pakketbezorging. Help hen daarom bij het afrekenen, bied de mogelijkheid om bezorgvoorkeuren aan te geven en kijk naar innovaties als de pakketautomaat. Deze opties tillen de klanttevredenheid van de checkout en bezorging naar een hoger niveau. Door in één keer succesvol te bezorgen kan de klanttevredenheid met 20% worden verhoogd. Wil jij meer weten over gemak in je webwinkel met technische koppelingen? Kijk hier en sluit je ook aan!