Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn introduceert 'omnichannel-abonnement'

2021-10-25
1000563
  • [nieuws]
  • 2:21

Albert Heijn versnelt de digitalisering van zijn klantprogramma. Met een speciaal omnichannel-abonnement, genaamd Mijn Albert Heijn Premium, genieten klanten voor een vast bedrag per jaar zowel online als in de winkel van voordelen.

Het abonnement gaat 12 euro per jaar kosten en daarvoor krijgen klanten onder meer tien procent korting op alle biologische producten, ontvangen ze dubbele spaarzegels, koopzegels en Mijn AH Miles, tien in plaats van vijf te activeren persoonlijke Bonus Box-aanbiedingen per week en tien procent korting op de Albert Heijn bezorgbundel. Daarnaast krijgen klanten tot 50% korting op het Club Gall & Gall VIP-membership en Select van bol.com (het abonnement van bol.com waarbij je o.a. de bezorgkosten afkoopt). 

Klantprogramma

Albert Heijn volgt met dit nieuwe klantprogramma in de voetsporen van enkele grote internationale spelers die ook zowel boodschappen als andere diensten aanbieden, zoals Amazon. Met de stormachtige opkomst van online boodschappen doen is klantloyaliteit nu belangrijker dan ooit tevoren. Arnoud van Daalen, directeur digitaal & klanten vertelt hierover aan Twinkle: ‘Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de foodmarkt. Die urgentie is er voor ons altijd al geweest, we zijn al heel vroeg begonnen met het bonuskaartprogramma. Maar het zal je niet ontgaan zijn dat de abonnementen voor dagelijkse relevante producten en diensten momenteel een grote voorsprong nemen op concurrenten. Albert Heijn had al een abonnement met de bezorgbundel. Met Mijn Albert Heijn Premium hebben we nu ook een omnichannel abonnement, omdat we zien dat een abonnement ook offline succesvol is.’

Met de extra korting op de bezorgbundel en op Select van bol.com wordt het aantrekkelijker gemaakt om je boodschappen online te doen bij Albert Heijn. Toch is het juist niet de opzet van de supermarkt om meer online klanten te trekken, reageert Van Daalen beslist. ‘Ik zou het jammer vinden als het idee ontstaat dat we hiermee onze online diensten harder willen laten groeien. Het gaat erom dat we er willen zijn voor iedereen en dat dit een abonnement is dat voor iedereen bereikbaar is.’

Omnichannel

De supermarkt kiest er dan ook bewust voor om niet alleen de online klant voordelen te geven. Van Daalen: ‘Wereldwijd zie je bij dergelijke klantprogramma’s dat vooral de e-commerce van belang is in de propositie. Door corona heeft de acceptatie van de bezorgbundel weliswaar een vlucht genomen, maar wij zijn een omnichannel retailer. Een bezorgbundel is fijn voor klanten die hun boodschappen thuis laten bezorgen, maar er zijn er ook nog genoeg klanten die dat niet doen. Daar sluit dit abonnement ook op aan als je je boodschappen nog niet online bestelt, dan kan je namelijk ook de extra voordelen krijgen.’

Mijn Albert Heijn Premium wordt deze week gelanceerd met eerder genoemde voordelen voor abonnementshouders. Daarbij houdt het volgens Van Daalen niet op. ‘We kunnen na verloop van tijd toegang tot meer services en abonnementen toevoegen om het abonnement rijker te maken, dat zie je bij meer klantprogramma’s. Dit is zeker niet het eindstation.’