Twinkle | Digital Commerce

Social shopping platform Shopopop popt op in Nederland

2021-09-30
1000562
  • 1:30

Een mooie tongbreker voor deze donderdagochtend. Maar je leest het goed: Shopopop, een van oorsprong Frans social shopping platform, gaat deze maand van start in Nederland.

Het is niet de eerste geografische uitbreiding voor het platform. Eind vorig jaar begon Shopopop al in België. Inmiddels is het daar al actief in verschillende steden als Charleroi, Luik, Brussel en Antwerpen. En ook in Luxemburg kan men al van het platform gebruikmaken.

Maar wat doet Shopopop? Via dat platform kunnen particulieren zich aanmelden om pakketjes voor anderen te bezorgen. Gewoon met de eigen auto. Per pakket verdient men minstens 5 euro, is de belofte. Shopopop zelf sluit samenwerkingen met bedrijven die, vooral in de directe omgeving, op zoek zijn naar een snelle oplossing voor bezorging van bestellingen.

Grote retailers als Carrefour hapten al toe. In Nederland is het bedrijf al in gesprek met enkele partijen, schrijft RetailDetail, dat sprak met country manager Kris de Coster en marketingmanager Caroline Schuurs: ‘Waaronder Voetbalshop, de grootste sportwebshop van Nederland, die ook in België actief is. We zouden ook een perfecte aanvulling kunnen zijn voor een Albert Heijn, een Jumbo, of een Dirk in bezorggebieden waar ze zelf nog niet actief zijn.’

In België blijkt het social shopping-concept aan te slaan. Tegen het einde van het jaar verwacht het bedrijf dat er tussen de vijf en zesduizend particuliere bezorgers op het platform zijn aangesloten. ‘We zijn goed op weg om tegen eind dit jaar in alle grote steden van België aanwezig te zijn’, aldus het bedrijf.

Komende maand gaat Shopopop dus de Nederlandse markt op. Dat doet het bedrijf klein, zonder grote campagnes. Kleine bedrijven in het zuiden van Nederland worden als eerste benaderd.

De afgelopen jaren kwamen er al meerdere initiatieven op het gebied van social shopping. Zowel Carrefour als Colruyt zetten er al op in.