Twinkle | Digital Commerce

Online omzet detailhandel fors gegroeid in eerste kwartaal

2021-05-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Retailers zagen de online omzet in het eerste kwartaal van 2021 met maar liefst 85,8 procent stijgen. Niet eerder werd een dusdanige groei door het CBS gemeten.

De online groei is voor een aanzienlijk deel toe te schrijven aan de maatregelen met betrekking tot de covid-19-pandemie, waardoor winkels maandenlang de deuren moesten sluiten. Dat gebeurde in mindere mate vorig jaar ook, waardoor de online detailhandelsomzet al harder groeide dan gewoonlijk. De online omzet kwam toen in Q2 uit op 55,4 procent, in Q3 38,1 procent en in Q4 55 procent.

Nu is dat percentage dus een stuk hoger. Dit komt voornamelijk door de multi-channelers, retailers waarbij online verkoop een nevenactiviteit is. Deze retailers zien de online omzet normaal gesproken ook al harder toenemen dan de pure webwinkels. In het eerste kwartaal zagen zij de online omzet met 122,4 procent stijgen. Bij pure players was de groei gemiddeld 59,3 procent.

De keerzijde van het verhaal zijn de retailers die het meeste last hebben gehad van de coronacrisis: de fysieke winkels. De omzet van de totale detailhandel in Nederland kwam in het eerste kwartaal 0,8 procent lager uit dan een jaar geleden. Het is voor het eerst sinds 2013 dat er sprake is van een omzetdaling. Wel zijn er grote verschillen in de branches op te merken. Zo zagen supermarkten de omzet met 5,2 procent stijgen, terwijl kledingwinkels de omzet met 33,7 procent zagen teruglopen.

Voor het huidige kwartaal zijn retailers overigens een stuk positiever gestemd.