Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders geven derde meer uit bij Europese webwinkels

2021-04-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:01

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar ruim 600 miljoen euro meer uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie dan het jaar ervoor. In totaal komen de totale uitgaven uit op 2,6 miljard euro, een groei 32 procent.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de uitgaven niet eerder zoveel toe.

Volgens het CBS kwam het bedrag in 2014 nog uit op bijna 700 miljoen euro. In zeven jaar tijd is dat dus bijna verviervoudigd. Vooral in de laatste drie kwartalen van 2020 zag het statistiekenbureau een forse groei, met stijgingen van 30 tot 38 procent. Dat alles heeft te maken met de coronacrisis, sinds het tweede kwartaal van 2020 kopen meer consumenten online, dus ook bij buitenlandse webwinkels.

In het onderzoek worden de online aankopen bijgehouden van Nederlandse consumenten bij bedrijven die buiten Nederland - maar wel binnen de EU - gevestigd zijn. De cijfers zijn exclusief btw. Het CBS benadrukt dat de cijfers voorlopig zijn, omdat wordt berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is.