Twinkle | Digital Commerce

De Buren brengt afhalen als standaard aflevermethode stap dichterbij

2021-04-19
1000562
  • [visie]
  • 3:13

Ondanks afgelopen coronajaar bleef het lastig om te voorspellen wanneer klanten thuis zijn. Om mislukte afleverpogingen te voorkomen hebben bezorgers de voorkeur om te leveren aan een afhaalpunt. Gaat die wens, dankzij De Buren, nu echt uitkomen?

Ook voor consumenten is het afhalen van de bestelling een aantrekkelijke optie. Sommigen willen liever niet dat de buren het pakket aannemen, maar willen ook niet de hele dag thuis wachten op een bestelling.

Toch worden ze maar weinig ingezet. Webshops bieden het lang niet altijd aan. Die lijken pas geïnteresseerd in afhaalpunten als ze daarmee goedkoper een pakket versturen, óf als dit invloed heeft op de conversie.

Als webshops afhalen al aanbieden is het vaak alleen via de eigen vervoerder. DHL en PostNL hebben binnen Nederland duizenden afhaalpunten of pakketpunten, waardoor er voor elke klant altijd wel één in de buurt is. Toch gaat in Nederland verreweg het grootste deel naar een huisadres.

Pakketpunten van DHL of PostNL vs. onbemande afhaallocaties

Een nadeel van veel huidige pakketpunten is dat deze de openingstijden van de winkel hanteren. De klant kan hier dus niet altijd terecht. Om dit probleem op te lossen kwamen verschillende spelers met onbemande afhaallocaties, zoals pakketkluizen van De Buren. Deze zijn dag en nacht beschikbaar en worden op dit moment gebruikt door zowel Paazl als DHL. Maar dit aantal is voor webshops te klein om werkelijk in een checkout op aan te sturen.

Begin april haalde De Buren tientallen miljoenen euro's aan groeifinanciering binnen. Hiermee bouwt het bedrijf in korte tijd een landelijk netwerk van minimaal drieduizend pakketwanden. In principe kan elke pakketdienst of ondernemer inhaken. Gaat dit de ommekeer maken?

Is afleveren bij een pakketpunt duurzamer?

Een mooie promotiekans van pakketpunten is de duurzaamheid ervan. Al is daar al veel discussie over geweest want niet iedereen was even zeker dat het naar de consument verplaatsen van de last-mile werkelijk duurzamer was.

Een pijnpunt is dat de consument het pakket soms ook met de auto komt halen of dat de pakketbezorger maar één pakket naar een kluiswand brengt. Een onderzoek van TNO in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek heeft dit afgelopen jaar nog onderzocht.

Uit het onderzoek bleek dat maar 13% van alle bestellingen worden afgeleverd bij afhaalpunten. Doordat de bezorger de rest van de bestellingen nog naar veel thuisadressen moet brengen is het aantal kilometers dat hij reed niet sterk afgenomen. En die winst verdampt dus direct als de consument ook met de auto naar zo'n punt gaat.

Pas als 50% van de pakketten in een ronde naar afhaalpunten gaat, is er ongeveer 17% aan CO2-reductie in het totale last-mile netwerk. Om te zorgen dat consumenten er zo massaal gebruik van maken moeten er eerst veel meer in de buurt van de consument zijn. Mooie bijkomstigheid is dan gelijk dat die consument er de auto niet meer voor pakt of omrij-kilometers voor maakt.

Meer bestellingen in één keer bezorgd

Het is dus aan zowel de consument als de bezorgers om van afhaalopties écht een duurzame optie te maken. Naast het verduurzamen van het bezorgen, is er ook voor de e-commerce zelf winst te behalen. Want het pakketpunt zorgt dan voor nog een voordeel. Wanneer de bezorger in zijn ronde een groot deel van de pakketten in de bestelwagen in één keer kan achterlaten bij een afhaalpunt, kan hij meer bestellingen meenemen in de wagen. De limiet zit op het aantal stops per dag, niet op de ruimte in de bestelwagen.

Investering van De Buren maakt doorbraak afleverpunt mogelijk

Met de aanbouw van de minimaal 3000 nieuwe pakketkluizen van De Buren, is te verwachten dat meer vervoerders hier gebruik van gaan maken. Ook zorgt deze nieuwe aanbouw ervoor dat deze pakketpunten dichter in de buurt zijn van de consument.

Het is nog niet genoeg, maar wel een belangrijke stap. Als er meer pakketkluizen op loopafstand van consumenten zitten, kan het meer de standaard worden om bestellingen daar te leveren. De rest volgt dan vanzelf. De investering van De Buren is dan niet alleen goed nieuws voor die organisatie zelf, maar kan een belangrijke stap voor de hele e-commercesector worden.