Twinkle | Digital Commerce

Online uitgaven in 2020 naar 26,6 miljard

2021-03-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 7 procent meer online uitgegeven dan het jaar ervoor. Men gaf in totaal 26,6 miljard euro uit bij webshops. Gemiddeld steeg het aantal online aankopen met 27 procent naar 335 miljoen.

Dat blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence, de eigenaar van iDeal.

De 7 procent groei is evenveel als vorig jaar, alleen zit er nu een heel ander verhaal achter de totstandkoming van die groei. Vanwege Covid-19 zijn er enorme verschillen gemeten in de verschillende takken van online verkoop. Zo zag de online verkoop in de productensector een enorme groei van 43 procent in bestedingen en 41 procent in het aantal aankopen. In de online dienstensector vielen grote klappen. Doordat consumenten vorig jaar bijvoorbeeld veel minder online reizen boekten, daalden de bestedingen in de online dienstensector met 39 procent en het aantal online aankopen met 37 procent.

Wat volgens het onderzoek ook opvalt is dat er afgelopen jaar per consument meer aankopen werden gedaan. In 2019 deed een consument gemiddeld 19 online aankopen, vorig jaar waren dit er 24. Daarnaast steeg het aantal consumenten dat vorig jaar online iets kocht met 2 procent naar 13,8 miljoen.

De categorieën Home & Living (83 procent) DIY/Garden (74 procent), Sport en Recreatie (62 procent), Food/Nearfood (58 procent) en IT (56 procent) wisten de meeste groei te realiseren.