Twinkle | Digital Commerce

One-on-one met About You

2021-03-17
1000562
  • [interview]
  • 2:00

Met een geschatte 280 miljoen euro aan online verkopen in Nederland denderde About You knap de top-10 binnen in de jongste Twinkle100. Per mail vroegen we Robert Urban, hoofd internationale markten West-Europa bij de online modewinkel, het hemd van het lijf. Spreekwoordelijk dan.

About You staat momenteel op plaats 8 in de ranglijst van grootste e-commercebedrijven in Nederland. Hoe verklaar je jullie online succes hier?

‘Allereerst wil ik opmerken dat we dankbaar zijn deze positie te hebben behaald, slechts drie jaar nadat we onze shop in Nederland lanceerden. Voor dit succes zijn diverse redenen aan te wijzen. Zo heeft About You denk ik een inspirerende winkelbenadering geïmplementeerd met een gepersonaliseerde winkel. Klanten kunnen bijvoorbeeld een “digitale winkelwandeling” maken en aanbevelingen krijgen over producten en outfits op basis van hun modesmaak. Daarnaast is ons bestelproces erg handig, met een focus op de mobiele ervaring. Ten derde combineren we een breed assortiment met een – volgens ons – aantrekkelijk servicevoorstel: klanten krijgen gratis bezorging, gratis retourneren binnen honderd dagen én lokale Nederlandse klantenservice.’

Jullie zijn nu actief in 19 landen op dit moment. Hoe vliegen jullie dit aan?

‘Alleen al in 2020 betraden we negen nieuwe markten: de drie Baltische landen, Slovenië, Kroatië, Bulgarije en afgelopen november nog Denemarken, Zweden en Finland. In algemene zin testen we in onze internationaliseringsaanpak soms ook nieuwe markten voordat we aanzienlijke marketingbudgetten investeren. Als we zien dat een markt veelbelovend is, willen we daar groeien en er een marketinglanceringsevenement organiseren om onze nieuwe About You-winkel te starten. In oktober 2017 hebben we dit ook gedaan met een groot evenement in Amsterdam, toen we officieel gelanceerd werden in Nederland.’

Er is veel concurrentie in de (online) mode-industrie. Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen in deze branche? En wat is het onderscheidende karakter van jullie merk in deze?

‘Wij denken dat mode in grote mate een handelsartikel is. Dit betekent dat klanten tegenwoordig gemakkelijk producten, prijzen en diensten tussen verschillende winkels kunnen vergelijken. Daarom streven wij ernaar om een breed scala aan merken en producten aan te bieden, tegen concurrerende prijzen. We willen van fashion shopping een leuke en handige ervaring maken voor klanten. Dit omvat, naast een breed assortiment tegen goede prijzen, het aanbieden van een eersteklas online winkel met eenvoudig afrekenen, aantrekkelijke betaalmethoden en het genoemde sterke leveringsvoorstel. Het onderscheidende karakter van About You is dat we deze succesfactoren combineren met onze persoonlijke en inspirerende ervaring voor klanten.’