Twinkle | Digital Commerce

Meerderheid online aankopen via marktplaatsen

2021-03-18
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:07

Consumenten kiezen bij het doen van online aankopen steeds vaker voor marktplaatsen. Inmiddels wordt de meerderheid (54 procent) van de nieuwe online productaankopen via marktplaatsen gedaan.

Dat blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam dat het marktplaatslandschap in Nederland in kaart brengt en waar zo’n 7.000 respondenten aan hebben meegedaan.

Belangrijkste conclusie uit het onderzoek: marktplaatsen vormen een steeds belangrijker onderdeel van de hedendaagse e-commerce. Consumenten kopen vooral films, muziek en boeken vaak bij marktplaatsen, zo blijkt. Maar liefst 80 procent van de aankopen binnen die categorie wordt gedaan bij een marktplaats. Ook de categorieën sport/spel/hobby (65 procent) en elektronica (63 procent) worden veel bij marktplaatsen aangeschaft. De categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten is juist minder populair, binnen die categorie wordt 26 procent van de artikelen bij online marktplaatsen gekocht.

Online warenhuizen blijken van alle typen marktplaatsen het populairst. Bijna alle respondenten (94 procent) heeft weleens iets bij een online warenhuis gekocht. Bol.com blijkt hierbij het populairst, gevolgd door wehkamp, AliExpress, Blokker en Amazon. Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen, fashion en deals en aanbiedingen zijn aanzienlijk minder populair. Bij de keuze voor een online marktplaats laten consumenten zich het snelst verleiden door grootte van het aanbod, lage prijzen en hogere mate van betrouwbaarheid.