Twinkle | Digital Commerce

‘Eenvoudige aanpassing check-out leidt tot duurzamere bezorgkeuzes’

2021-03-25
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:09

Als webwinkels de check-out voorzien van informatie over CO2-uitstoot van de bezorgopties of de duurzaamste bezorgkeuze als standaard aanvinken, dan worden consumenten genoeg gestimuleerd om de meest duurzame bezorgoptie te kiezen.

Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het onderzoek werden de respondenten doorgestuurd naar verschillende check-out pagina’s. De bezorgopties waren daarbij hetzelfde, maar de pagina’s verschilden in de manier waarop de informatie over de CO2-impact werd gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat als er geen informatie over de CO2-impact wordt gegeven, 8,1 procent van de consumenten voor de meest duurzame bezorgoptie kiest. Als de informatie wel wordt gegeven dan kiest 16 procent voor die optie. Als de duurzaamste bezorgoptie daarnaast als standaard staat aangevinkt, dan kiest 30 procent van de consumenten voor de meest duurzame optie.

‘Het onderzoek laat zien dat één of meerdere simpele interventies op de check-out pagina van webwinkels al kunnen leiden tot duurzamere bezorgkeuzes van consumenten’, aldus directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vult aan: ‘Geef mensen bewust de keuze, en kiezen voor schoon wordt gestimuleerd. Het geeft een goed gevoel, kost niets extra en helpt ook nog eens voor de schone lucht in je eigen straat. Ik hoop dat veel webwinkels en hun klanten hier hun voordeel mee doen.’