Twinkle | Digital Commerce

’52,1 procent Chinese retailomzet dit jaar uit e-commerce’

2021-02-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Onderzoek van eMarketer voorspelt dat in 2021 52,1 procent van de detailhandelsverkopen in China afkomstig zal zijn van e-commerce.

Mocht de voorspelling uitkomen, is dat een belangrijke mijlpaal voor online handel. Het is dan de eerste keer dat digitale verkoop het merendeel uitmaakt van alle detailhandel in een land. Daarnaast zal het een flinke sprong zijn in vergelijking met 2020, toen e-commerce goed was voor 44,8 procent van het totaal in China.

Omslagpunt

Volgens Ethan Cramer-Flood, senior forecasting writer bij Insider Intelligence van eMarketer bereikte China een omslagpunt in gedrag in de afgelopen jaren, waarin het enthousiasme voor e-commerce versnelde: ‘Hoewel de pandemie deze trend niet veroorzaakte, heeft het deze zeker versterkt. De populariteit van e-commerce is ook niet vertraagd nadat het land grip kreeg op het virus en de economie volledig heropende. Cramer-Flood noemt verschillende redenen voor de populariteit van e-commerce in China, waaronder de opkomst van Alibaba en JD.com, digitale betalingssystemen als Alipay en WeChat Pay en een bijna onbeperkt aanbod van goedkope bezorgdiensten.

Veranderingen

In Zuid-Korea, het land met het op één na hoogste aandeel, zal e-commerce waarschijnlijk goed zijn voor 28,9 procent van alle detailhandelsverkopen in 2021. In de Verenigde Staten zal e-commerce naar verwachting 15 procent van de gehele retail uitmaken. Volgens Cramer-Flood is het mogelijk dat andere landen ook veranderingen gaan laten zien: ‘Gekeken naar hoe de pandemie vorig jaar de betrokkenheid van e-commerce in een groot deel van de rest van de wereld heeft gestimuleerd, is het niet ondenkbaar dat andere landen binnenkort transformatiesprongen zullen maken die vergelijkbaar zijn met die van China.’