Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe websuper Butlon wil hapje marktaandeel

2021-01-26
1000562
  • [interview]
  • 4:11

Voor wie er (nog) geen belletje gaat rinkelen bij de naam Butlon: dit is een nieuwkomer in de wereld der websupers én een maaltijdbezorger in één. De 25-jarige Alessio Pinna is de bedenker van deze jonge foodcombi.

‘Butlon is een afgeleide van online butler; alles wat met eten en drinken te maken heeft, maar dan online’, duidt Pinna desgevraagd. Was hij met zijn vorige bedrijf nog actief in de hoek van beautysalons, pedicures en manicures, tegenwoordig zet hij zakelijk graag zijn tanden in maaltijdbezorging en de online boodschappenmarkt. De jonge ondernemer richtte Butlon op in 2017, waarbij de focus initieel lag op de ontwikkeling van een softwareplatform voor restaurants en webshops. ‘Een concurrent van Thuisbezorgd en Uber Eats zeg maar’, aldus Pinna. Na de start in Amsterdam kwamen op een gegeven moment ook Enschede, Emmen en Assen op de routekaart te staan.
De business liep gestaag tot plots covid-19 uitbrak. ‘Onze buitendienst kon niet meer op pad. Zonder corona hadden we hier nu niet gestaan’, blikt Pinna terug. Daarop ontstond het idee om boodschappen te gaan bezorgen. ‘In mei zijn we hier kleinschalig mee gestart. Dit sloeg echter dusdanig goed aan, dat we de zaken al snel serieuzer zijn gaan aanpakken. Bezorgden we eerst nog lokaal, door een samenwerking aan te gaan met meerdere transporteurs konden we in juni landelijk gaan met Butlon. Dat stelde ons meteen ook in staat het orderpickproces te verbeteren en het assortiment uit te breiden.’


Foto: Alessio Pinna

Wens over de grens

Met horecagroothandel Meledi, onderdeel van ILG Food Group, bestaat nu zo’n anderhalf jaar eveneens een nauwe samenwerking. Deze krachtenbundeling stelt aangesloten restaurants in staat om inkopen te doen in de shop van Butlon. ‘Een groot stuk van de foodketen zit in ons platform’, verklaart Pinna. ‘We leveren bijvoorbeeld ook bezorgfietsen en scooters. Eigenlijk willen we alles kunnen faciliteren.’
Om de diverse restaurants goed te kunnen bedienen, heeft de online butler op dit moment twee servicepunten ingericht in de vestigingen van de groothandel in Amsterdam en in Rotterdam. Insteek van de jonge ondernemer is om ook servicepunten in de overige vestigingen te openen. Naast zes vestigingen in Nederland is Meledi present in België (één locatie in Antwerpen) en in Duitsland (vier vestigingen). Saillant: het Enschedese hoofdkantoor van Butlon ligt op een steenworp afstand van onze oosterburen. ‘Dat maakt de stap over de grens wel makkelijker ja’, erkent Pinna. ‘We zijn daar al mee bezig, uitbreiden naar Duitsland, maar realistisch gezien wordt dat eind 2021 op zijn vroegst. Transport is bijvoorbeeld weer een nieuwe uitdaging daar.’

Toekomstmuziek dus, al zit de Twentse ondernemer in de tussentijd allerminst stil. Zijn doel? In 2021 wil hij 100.000 supermarktbestellingen verwerken en zo ‘een klein stukje marktaandeel pakken. Maar we doen het echt stap voor stap. Je weet tenslotte nooit wat er kan gebeuren’, blijft hij nuchter. Al doende leert men bovendien – Pinna weet inmiddels dat er veel komt kijken bij het bezorgen van online bestelde boodschappen. Zo ligt er nog winst in het stroomlijnen van de interne processen en het zo soepel mogelijk inrichten van de logistiek. ‘Fijnmazige distributie is topsport. Kijk ook maar naar Picnic en Albert Heijn bijvoorbeeld, die gaan ook niet over één nacht ijs en breiden echt stapsgewijs uit. Online boodschappen bezorgen is gewoon duur en alles moet zo efficiënt mogelijk.’

Online boodschappen bezorgen is gewoon duur

Buitenbeentje

Hintend op het onderscheidend vermogen van Butlon, beaamt Pinna dat dit de combi is van websuper en maaltijdbezorger in één. ‘Eigenlijk zijn we niet echt een supermarkt. Zelf omschrijf ik ons wel als de Lidl en Aldi in een online jasje. De kracht van de keten is dat we een horeca-assortiment beschikbaar stellen voor consumenten, bestaande uit producten van topkwaliteit die we mede dankzij de bulkhoeveelheden veel goedkoper kunnen aanbieden dan de reguliere supermarkten. Tien kilo kipfilet kost bij ons bijvoorbeeld € 40 – in de aanbieding dan – terwijl je bij gewone supermarkten voor één kilo kip iets van € 7,50 à € 8 betaalt. Ander voorbeeld: een fles cola van anderhalve liter kost bij ons € 1,30, terwijl andere partijen hier gemiddeld € 2 voor rekenen.’

Bij de start als online supermarkt bood Butlon ongeveer duizend producten aan. Recent zijn weer zo’n tweehonderd à driehonderd producten aan het assortiment toegevoegd, waaronder brood, pindakaas en hagelslag. ‘De dagelijkse boodschappen; producten die je constant nodig hebt. Maar wij zullen nooit, zoals andere supermarkten, 30.000 producten aanbieden of zo. De ultieme balans voor ons zit op circa tweeduizend producten. Hierbij kijken we ook altijd naar de klantvraag en of het bij onze propositie past.’ Gevraagd naar de doelgroep van Butlon, geeft de ondernemer aan zich in principe op de massa te richten. ‘Enerzijds gezinnen die wat groter zijn. Die van voordeel houden, maar ook kwaliteit willen. Anderzijds ook eenpitters bijvoorbeeld.’

Groei

In korte tijd is het in ieder geval hard gegaan voor Pinna. ‘De kennis die ik bij mijn vorige bedrijf heb opgedaan, heb ik meegenomen bij het inrichten van de processen van ons huidige platform. Het mooie is ook dat het één het ander versterkt: zowel maaltijden als boodschappen kun je via dezelfde app bestellen.’ Inmiddels is zijn team circa dertig man sterk en zijn er andere aandeelhouders ingestapt. ‘Het gaat goed. Mijn moeder werkt inmiddels ook voor Butlon’, lacht Pinna.

Quick bites
- Butlon heeft momenteel circa 10.000 klanten.
- Werkt met een extern contactcenter dat 24/7 bereikbaar is.
- Gratis bezorging vanaf 70 euro.