Twinkle | Digital Commerce

Zit er toekomst in live shopping?

2020-11-18
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:54

In China is live shopping – het kopen van artikelen via livestreams – inmiddels een belangrijk onderdeel van de e-commercemarkt geworden. Naar schatting is die markt dit jaar goed voor circa 150 miljard dollar. Ook dichter bij huis proberen steeds meer webspelers de geëvalueerde versie van teleshopping uit. Komt het tot een doorbraak?

In oktober is MediaMarkt in België begonnen met live shopping. Elke zaterdagmiddag worden tien producten in een livesessie gepresenteerd door verkopers van de elektronicaketen. Gevraagd naar die zet reageert Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar eMarketing aan de RSM Erasmus University, enigszins pessimistisch: ‘Als er één dramatisch tijdstip is voor het internetshoppen is het wel zaterdagmorgen of -middag. Dan zijn we met heel andere dingen bezig. En als je dan al gaat shoppen, dan ga je wel naar fysieke winkels toe.’

Molenaar heeft niet alleen zijn bedenkingen bij het tijdstip van de sessie van MediaMarkt, maar denkt ook dat live shopping het bijvoorbeeld in Nederland niet gaat redden. ‘Als je als consument online gaat shoppen, dan wil je producten kunnen vergelijken tussen verschillende aanbieders. Daarnaast is de kracht van internet juist dat jíj het tijdstip bepaalt. Ik ben daarom ook meer voorstander van uitlegvideo’s, waarin producten worden verduidelijkt. Jij als consument bepaalt wanneer je deze bekijkt en of je uiteindelijk tot een koop overgaat.’

Early adopters

Jochanan Bax, ceo van muziekspecialist Bax Music, is positiever gestemd over de kansen van live shopping: ‘Ik vind het fantastisch. Alleen in Europa is het probleem een beetje: wie zijn de early adopters? En wat is het moment dat de grotere groep het gaat accepteren? Het is een beetje hetzelfde als met voice; we weten allemaal dat het een fantastische techniek is, alleen de acceptatie is er gewoon nog niet. Maar als bijvoorbeeld bol.com dit gaat oppakken en er vrij succesvol mee wordt, dan denk ik dat andere shops hier ook mee aan de slag gaan.’

Wie in ieder geval niet wacht op de early adopters is erotiekwebshop Willie.nl. Sterker, een week voor publicatie van dit magazine heeft de e-tailer net zijn eerste live shopping-sessie achter de rug. ‘Met de huidige ontwikkeling dat men minder graag een fysieke winkel bezoekt en meer thuis gaat werken, liggen op het gebied van live shopping nog veel kansen en mogelijkheden’, vindt eigenaar Jacqueline Texidor. ‘Je ziet nu al op wellicht een kleinschalige manier dat influencers op social media via livestreams producten demonstreren en verkopen. In onze branche is dit ook zo. Via een speciaal Willie Live Shopping Event op Instagram lanceren we op Singles Day met diverse influencers ons eigen live shopping-kanaal Toyparty.nl.’

Platforms

Het wordt webspelers wel steeds makkelijker gemaakt om aan de slag te gaan met live shopping. Grote platforms als YouTube, Facebook en Instagram investeren al in de techniek om producten aan te kunnen bieden in livestreams. De drempel om te starten wordt daarom kleiner, stelt Bax. ‘Het is voor online spelers fijn als de techniek er al is. En voor wat betreft YouTube kun je handig gebruikmaken van het platform waar ook al een deel van je doelgroep zit, en dan kun je daar ook weer op afstemmen met bijvoorbeeld advertising. Ik geloof wel dat het sneller door zal breken als dergelijke platforms het gaan pushen. En ik zou het dan ook wel aanbieden. Maar voor mijn gevoel is het op dit moment nog wat te vroeg.’

Chinese markt

Toch duurt het nog wel even voordat live shopping hier ook maar in de buurt kan komen van de populariteit die het in China geniet, denkt Texidor. ‘In China gaat de ontwikkeling van nieuwe trends op het gebied van technologie vele malen sneller dan in Nederland en Europa. Zo doen ze er veel meer met de integratie van de smartphone, denk aan bijvoorbeeld WeChat of WePay. Zij hebben een extreme focus op commercie.’ De Chinese markt is dan ook niet te vergelijken met die in Nederland, vervolgt Molenaar. ‘Je hebt een aantal grote partijen in de Nederlandse markt die service centraal stellen. In China sta je als verkoper centraal. Wij hebben die omslag al gehad. In China moet dat nog komen, maar gezien de marktgrootte is die noodzaak er nog niet. En omdat de markt hier kleiner is, gaat men hier uit van de behoefte in plaats van het aanbod. Dat kun je dus eigenlijk niet met elkaar vergelijken.’

Tot slot de prangende vraag: staat live shopping ook bij Bax Music op de agenda? Jazeker, stelt Bax: ‘Maar of dat in 2021, 2022 of 2023 gaat gebeuren, dat weet ik nog niet. Je wilt toch ergens op focussen. Maar ik denk wel dat het in die jaren door gaat breken. De coronacrisis kan dat ook pushen. Je ziet dat het twee kanten opgaat: aan de ene kant in fysieke winkels met personal shoppers, en online met video en ook met personal shoppers. Dan is de stap relatief klein om te zeggen: als ik het aan één man aanbied, waarom dan niet meteen aan honderd man?’