Twinkle | Digital Commerce

Amazon tevreden over Nederlandse lancering

2020-10-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer: Roeland Donker, de country manager van Amazon in de Benelux.

De lancering van de Nederlandse webshop van Amazon in Nederland – in maart dit jaar – zorgde zeker in het begin voor de nodige kritiek. Zo zou de shop van de e-commercegigant ‘klein, klungelig haastwerk’ zijn en zou Amazon bewust rustig willen beginnen in ons land. Het lijdend voorwerp hield zich tot dusver opvallend stil over de lancering in Nederland, tot deze week.

In aanloop naar ‘de eerste Prime Day op Amazon.nl’ sprak Business Insider met country manager Roeland Donker. Volgens Donker was de timing van de lancering van Amazon.nl ietwat ongelukkig. Immers, diezelfde week kreeg Nederland ook te maken met een virus dat al maandenlang het wereldnieuws domineert. ‘Dit hadden we nooit kunnen plannen’, aldus Donker. Volgens hem was de lancering van Amazon.nl vanwege covid-19 een uitdaging. ‘Maar we zijn blij waar we nu staan.’

Juist vanwege de pandemie moest Amazon zijn koopjesfestijn uitstellen tot deze week. Onduidelijk is nog hoe het de e-commercereus tijdens deze dagen is vergaan in Nederland, daar doet het bedrijf immers zelden uitspraken over. Wel laat Amazon in een persbericht weten dat third-party sellers in alle landen waar Prime Day werd gehouden goed waren voor meer dan 3,5 miljard dollar aan verkopen. Een toename van bijna 60 procent. Hoe goed Nederlandse verkopers het deden, is niet bekend. Wel dat consumenten tijdens de twee dagen vooral geïnteresseerd waren in poetsdoekjes, elektrische tandenborstels en een Lego Star Wars Stormtrooper helm.