In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer: Roeland Donker, de country manager van Amazon in de Benelux.
De lancering van de Nederlandse webshop van Amazon in Nederland – in maart dit jaar – zorgde zeker in het begin voor de nodige kritiek. Zo zou de shop van de e-commercegigant ‘klein, klungelig haastwerk’ zijn en zou Amazon bewust rustig willen beginnen in ons land. Het lijdend voorwerp hield zich tot dusver opvallend stil over de lancering in Nederland, tot deze week.
In aanloop naar ‘de eerste Prime Day op Amazon.nl’ sprak Business Insider met country manager Roeland Donker. Volgens Donker was de timing van de lancering van Amazon.nl ietwat ongelukkig. Immers, diezelfde week kreeg Nederland ook te maken met een virus dat al maandenlang het wereldnieuws domineert. ‘Dit hadden we nooit kunnen plannen’, aldus Donker. Volgens hem was de lancering van Amazon.nl vanwege covid-19 een uitdaging. ‘Maar we zijn blij waar we nu staan.’
Juist vanwege de pandemie moest Amazon zijn koopjesfestijn uitstellen tot deze week. Onduidelijk is nog hoe het de e-commercereus tijdens deze dagen is vergaan in Nederland, daar doet het bedrijf immers zelden uitspraken over. Wel laat Amazon in een persbericht weten dat third-party sellers in alle landen waar Prime Day werd gehouden goed waren voor meer dan 3,5 miljard dollar aan verkopen. Een toename van bijna 60 procent. Hoe goed Nederlandse verkopers het deden, is niet bekend. Wel dat consumenten tijdens de twee dagen vooral geïnteresseerd waren in poetsdoekjes, elektrische tandenborstels en een Lego Star Wars Stormtrooper helm.
Ik heb sinds de lancering van Amazon.nl toch wel al snel 20 orders ontvangen via amazon.nl (heb enkele tienduizenden producten online staan daarop). en afgelopen week maar liefst 2 stuks.... ongeveer 0,5% van al mijn orders komt vanaf amazon (alle europese landen bij elkaar) en ongeveer 50% van alle klantproblemen (valse claims over niet geleverd en garantieverzoeken die niet blijken te kloppen) komt vanaf amazon. enigszins scheve verhouding dus.... datzelfde beeld hoor ik ook van veel andere nederlandse amazon verkopers.
Er is er maar 1 die lacht en dat is Amazon en dat ten koste van al die arme verkopers die bijna geen marge hebben en per saldo nop verdienen. Goed bezig.....
Al die "arme verkopers" worden anders niet verplicht door Amazon om op hun platform te gaan verkopen he..