Twinkle | Digital Commerce

DHL begint bezorgoptie ‘afgesproken plek’ voor afwezige ontvangers

2020-08-14
1000562
  • 2:05

Bezorger DHL komt consumenten tegemoet die hun pakket wel thuis willen ontvangen, maar zelf vaak buiten de deur zijn. Met ‘afgesproken plek’ kunnen zij aangeven op welke plek rondom het huis de bezorger het pakketje neer kan zetten: ‘Onder de carport en in de garage blijken de favoriete plekken tijdens de testperiode.’

Het is een grote ergernis voor zowel de consument als pakketbezorger. Ontvangers die net even niet thuis zijn als het pakketje zou worden bezorgd, of pakketbezorgers die juist voor of na de afgesproken tijd komen en voor een gesloten deur staan. De bezorger moet het pakketje weer mee terug nemen en de consument staat met lege handen.

Vervoerder DHL testte daarom de afgelopen tijd met wehkamp een nieuwe bezorgoptie. Consumenten kunnen daarbij aangeven waar rondom het huis ze het pakketje willen ontvangen, als ze zelf niet thuis zijn. Dat kan dus bijvoorbeeld onder de carport zijn, achter een grote plantenbak, of rondom de garage. Voorwaarde is dat de locatie op een droge plek is en niet in het zicht staat.

Wel eerst aanbellen

Klanten van wehkamp kunnen de optie dus al een tijdje kiezen op de track and trace-pagina. Het gaat hierbij om een aanvullende service, de bezorger belt eerst aan om te kijken of er iemand thuis is. Is dat niet het geval dan legt de bezorger het pakketje op de afgesproken plek, na een check of de plek aan de voorwaarden voldoet. Frans Falize, coo van wehkamp: ‘De eerste ervaringen tonen aan dat onze klanten de afgesproken plek handig vinden. Daarom schalen we het testgebied snel op zodat ‘afgesproken plek’ een keuze wordt voor klanten in het hele land.’

Briefjes

De proef blijkt dermate succesvol dat DHL de dienst nu al wil aanbieden voor meer huishoudens en webwinkels. Over een maand is ‘afgesproken plek’ landelijk beschikbaar. ‘De afgesproken plek speelt in op een duidelijke behoefte: ontvangers geven nu al vaak met briefjes op de deur aan waar ze hun pakje willen hebben wanneer ze dit niet persoonlijk kunnen aannemen’, stelt Roelof Hofman, VP Operations bij DHL Parcel. ‘Vaak kennen bezorgers de voorkeuren per huis uit eerdere contacten. De inhoud van ieder pakket verschilt. Soms wil je het ene pakket wel zelf aannemen en een ander pakje kan prima achterom gezet worden. Met deze optie maakt de klant een afspraak op maat met de bezorger.’

De proef wordt nu ook uitgebreid met webwinkels als G-Star, Hema, Just Brands, Zalando en Zooplus.