Twinkle | Digital Commerce

The law of distraction

2020-06-10
1000562
  • [tips]
  • 2:37

De wereld om ons heen zit vol met afleidingen. Internet is hier een extreem goed voorbeeld van. Elke webpagina wil jouw aandacht. Maar welk deel van die pagina moet jouw aandacht krijgen? Want waar iets een afleiding is op de ene pagina, is het een toevoeging op de andere. We hebben te maken met de law of distraction. Wat zegt deze ‘wet’? Wat zijn afleidingen precies en wanneer is een afleiding echt een afleiding?

Tekst: Susanne Ottenheym

Om te begrijpen wat the law of distraction inhoudt, is het goed om stil te staan bij wat er exact met een afleiding bedoeld wordt. Alles wat niet bijdraagt aan het doel van jouw webpagina (bijvoorbeeld conversies) maar wel aandacht van de bezoekers opeist, kan worden gezien als afleiding. De ‘wet’ rondom deze afleiding houdt in dat alles wat bezoekers mogelijk kan afleiden op de pagina, ook daadwerkelijk mensen zal afleiden. We willen onze focus bewaren maar dingen, mensen of gebeurtenissen nemen ’m weg, meestal zonder dat we het door hebben. Hoe goed we ook weten wat we willen.

Zeker wanneer we het over online omgevingen hebben, kan er nog genoeg geoptimaliseerd worden om te zorgen dat bezoekers niet afgeleid worden. Door prikkels online te verminderen, help je bezoekers hun focus te bewaren. Dit zal niet alleen een positief effect hebben op het doel van de pagina, maar ook op de mentale gesteldheid (en dus de gebruikservaring) van de bezoeker.

Wanneer is een afleiding een afleiding?

Om erachter te komen wanneer een afleiding nu precies een afleiding is, moet je genoeg vooronderzoek doen naar de bezoekers op jouw website. De vraag kan namelijk per website, pagina, device, bezoeker en product verschillend zijn. Kijk naar de data, zoals de exitpercentages en het pad dat gebruikers doorlopen.

Klikken veel gebruikers op footer linkjes aan het einde van je funnel? Dan zijn ze wellicht nog op zoek naar ontbrekende informatie. Verlaten gebruikers de website geheel? Dan missen ze misschien informatie, of zijn er geen afleidingen op de huidige pagina maar kan er een link gelegd worden naar de motivatie van bezoekers. Stel van tevoren duidelijke doelen per pagina op en stem deze ook met andere online afdelingen af. Verwijder de afleiding altijd eerst in een experiment om vervolgens de positieve resultaten door te voeren op de website. Op deze manier kom je er gevalideerd achter welke afleidingen eenvoudig verwijderd kunnen worden en welke je beter kunt laten staan.

Aan de slag

Om de aandacht van bezoekers op de juiste delen van de webpagina te laten focussen, is het verstandig om afleidingen te verwijderen. Door vooraf goed onderzoek te doen naar het huidige doel en gedrag op de pagina, kun je experimenten uitvoeren die the law of distraction aanpakken. Door overbodige items van de pagina te schrappen, zorg je ervoor dat de juiste delen van de pagina gevalideerd onder de aandacht komen. Op deze manier verminder je het aantal afleidingen.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Susanne Ottenheym, user experience expert bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen.