Twinkle | Digital Commerce

Disena.nl: vloerkleden als niche

2020-05-25
1000562
  • [interview]
  • 1:27

Start-up Disena.nl, vloerkledenverkoper, zette direct bij de lancering augmented reality in. Potentiële klanten kunnen online zien hoe het gewenste vloerkleed in hun huis staat.

Rolf Buist, van oorsprong consultant in online marketing, besloot zelf een webshop op te zetten. Hij koos voor vloerkleden als niche. ‘De keuze en variëteit in het aanbod maken dit tot een heel leuke productgroep. Bovendien zijn het producten waar normaliter niet snel gebreken of beschadigingen zullen optreden’, zegt Buist. Voor een contentmarketeer zijn vloerkleden een dankbaar onderwerp, vindt hij: ‘Veel mensen doen online inspiratie op voor hun interieur. Er zijn volop mogelijkheden om de klant vroeg in zijn customer journey te bereiken en hem zo te helpen bij het maken van de juiste keuze.’

De belangrijkste innovatie van Disena.nl zit ’m volgens de eigenaar in het gebruik van augmented reality (AR). Daar zijn niet alle concurrenten al zo ver in, stelt hij. ‘AR in e-commerce wordt nog niet vaak toegepast, dus daarin lopen we echt voorop.’ De webshop beschikt over een visualizer waarmee het mogelijk wordt om een vloerkleed in je kamer te bekijken. De voordelen van het gebruik van AR liggen voor de hand, vindt Buist: ‘Zeker bij interieurproducten willen klanten immers graag zien hoe ze in hun huis staan. Onze visualizer geeft ze meer zekerheid en werkt absoluut drempelverlagend. Bovendien zorgt-ie voor minder retouren.’

De webshop beschikt niet over een eigen voorraad. ‘Alle vloerkleden worden rechtstreeks door de importeur/producent aan de klant geleverd.’

De marketinginspanningen zijn gericht op het optimaliseren van de organische vindbaarheid en paid advertising, aldus Buist. ‘Ook gaan e-mailmarketing en social media een belangrijke rol spelen. We willen klanten in elke stap van de customer journey van relevante content voorzien. Dit is een continu proces dat uiteindelijk moet leiden tot een sterk merk.’