Twinkle | Digital Commerce

Colruyt breidt bezorgdienst uit met social shopping

2020-05-12
1000562
  • 1:11

Bezorgdienst Collect&Go van de Belgische supermarkt Colruyt test momenteel met social shopping. Daarbij is het de bedoeling dat buurtbewoners online bestelde boodschappen voor elkaar gaan bezorgen.

De test beperkt zich momenteel tot een afhaalpunt van Collect&Go in de Belgische plaats Halle. Aangemelde buurtbewoners halen daar de boodschappen op en leveren ze af bij de klant. De bezorger krijgt hiervoor een vergoeding van zeven euro, laat Colruyt weten. Colruyt zelf zorgt voor een platform waarop bezorgers zich kunnen aanmelden en kunnen kiezen welke order ze willen leveren.

Social shopping is niet nieuw voor Colruyt. Zo test de keten momenteel met buurtsupermarkt OKay een losse app voor ‘burenbezorgers’: Collect&Go Connect. Daarmee kunnen mensen voor elkaar boodschappen doen en bezorgen.

Meer vraag naar thuisbezorgen

Nu ga Colruyt dus een stapje verder, met het toevoegen van social shopping aan zijn eigen bezorgdienst. Volgens Tom Deprater, die verantwoordelijk is voor Collect&Go, heeft de coronacrisis gezorgd voor meer vraag naar thuislevering: ‘Daarom hebben we besloten om in Halle te starten met een kleinschalige test waarbij Collect&Go-medewerkers de boodschappen ophalen in de Colruyt-winkel en klanten een beroep doen op burenbezorgers om hun boodschappen op te pikken en aan huis te leveren.’

Naast de 7 euro aan bezorgkosten betalen klanten nog eens 5,50 voor het verzamelen van de boodschappen door de Colruyt-medewerkers.  

Lees ook: ‘Social shopping in real life: mensen helpen mensen’ (Twinkle 6 2018)